Page 1 - Sektor kosmetyczny
P. 1

Sektor kosmetyczny












                                                              Wielka  Brytania  jest  8  największym  rynkiem
                                                              kosmetycznym  na  świecie  (3.  w  Europie)  o  wartości
            Wielkość rynku kosmetyków w Wielkiej Brytanii w mld GBP   (sprzedaż detaliczna) 9,3 mld GBP.  Brytyjczycy wydają na
                                                              kosmetyki  więcej  niż  przeciętnie  Europejczycy.  W  2019
         10
                                   9,78  9,8                  roku mieszkaniec Zjednoczonego Królestwa na produkty
                                               9,56
        9,5                   9,37                  9,35      beauty przeznaczył 179,3 GBP, co plasuje go na 3 miejscu
                        9,12                                  wśród krajów Unii Europejskiej po Luksemburgu i Danii.
         9
                                                              Największy udział w wydatkach stanowiły dwie kluczowe
        8,5        8,38                                       kategorie kosmetyków: środki do higieny osobistej oraz
             8,3
                                                              środki pielęgnacji skóry.
         8
                                                              W 2019 roku łączna wartość produktów kosmetycznych
        7,5                                                   importowanych  z  Polski  do  Wielkiej  Brytanii  wyniosła
            2012      2013      2014      2015      2016      2017      2018      2019
                                                              244,32 mln GBP (4,8% brytyjskiego importu), co plasowało
                                                              Polskę  na  9  miejscu  wśród  dostawców  branży
                                                              kosmetycznej do Wielkiej Brytanii. Brytyjczycy najwięcej
                                                              zaimportowali  polskich  preparatów  do  upiększania  i
                                                              pielęgnacji skóry (24%), a także past, proszków i płynów do
                                                              czyszczenia  zębów  (19%).    Dostępne  dane  za  2020r.
                               25.2%  (25.1%)        Artykuły toaletowe  wskazują, że import kosmetyków do UK z Polski nie zwolnił
               Podział rynku   18.4%  (17.9%)        Pielęgnacja włosów  tempa i za pierwsze 10 miesięcy 2020r. wyniósł 220 mln
             2019 £9,347.6 million  23.1%  (22.3%)        Pielęgnacja skóry  GBP.
            (2018 £9,563.7 million)
                               14.7%  (15.6%)        Artykuły do makijażu  Na mocy podpisanej umowy o wzajemnych relacjach po
                               18.7%  (19.0%)        Perfumy  zakończeniu  okresu  przejściowego  po  brexicie,  od  1
                                                              stycznia  2021  nie  stosuje  się  cła  na  kosmetyki,  o  ile
                                                              przewożone  towary  spełniają  ustalone  reguły
                                                              pochodzenia, które szczegółowo opisane są w rozdziale 2
                                                              umowy  o  handlu  i  współpracy  między  UE  a  Wielką
                                                              Brytanią.



        Większość kosmetyków, w których wartość składników pochodzących spoza UE i Wielkiej Brytanii- tzw. maksymalna wartość

        materiałów niepochodzących (MaxNOM) nie przekroczy 50% nie podlega opłatom (informacja o procentowym udziale
        MaxNOM dla poszczególnych kategorii produktów dostępna jest w załączniku do handlowej umowy unijno-brytyjskiej -zał.
        ORIG-2 reguły pochodzenia dla poszczególnych produktów, str. 474).

        Pomimo  nowej  rzeczywistości  trend  dla  branży  wygląda  obiecująco.  Prognozowany  jest  wzrost  sprzedaży  na  rynku
        kosmetyków i higieny osobistej w tempie 2,4% (CAGR 2019-2023). Prognozuje się, że w 2023 roku przychody branży
        wzrosną do poziomu 13,3mld GBP.






          Brytyjscy klienci w znacznym stopniu zwiększają zainteresowanie naturalnymi, wegańskimi i nietestowanymi na
          zwierzętach (cruelty-free) kosmetykami. Sklepy marek produktów beauty, dbających o etyczną produkcję, takich jak
          Lush czy Body Shop można znaleźć w każdym większym mieście. Młode polskie firmy kosmetyczne, produkujące
          kosmetyki na bazie zdrowych składników podbijają brytyjski rynek.
   1   2