Page 1 - Sektor kosmetyczny
P. 1
Sektor kosmetyczny
Wielka Brytania jest 8 największym rynkiem
kosmetycznym na świecie (3. w Europie) o wartości
Wielkość rynku kosmetyków w Wielkiej Brytanii w mld GBP (sprzedaż detaliczna) 9,3 mld GBP. Brytyjczycy wydają na
kosmetyki więcej niż przeciętnie Europejczycy. W 2019
10
9,78 9,8 roku mieszkaniec Zjednoczonego Królestwa na produkty
9,56
9,5 9,37 9,35 beauty przeznaczył 179,3 GBP, co plasuje go na 3 miejscu
9,12 wśród krajów Unii Europejskiej po Luksemburgu i Danii.
9
Największy udział w wydatkach stanowiły dwie kluczowe
8,5 8,38 kategorie kosmetyków: środki do higieny osobistej oraz
8,3
środki pielęgnacji skóry.
8
W 2019 roku łączna wartość produktów kosmetycznych
7,5 importowanych z Polski do Wielkiej Brytanii wyniosła
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
244,32 mln GBP (4,8% brytyjskiego importu), co plasowało
Polskę na 9 miejscu wśród dostawców branży
kosmetycznej do Wielkiej Brytanii. Brytyjczycy najwięcej
zaimportowali polskich preparatów do upiększania i
pielęgnacji skóry (24%), a także past, proszków i płynów do
czyszczenia zębów (19%). Dostępne dane za 2020r.
25.2% (25.1%) Artykuły toaletowe wskazują, że import kosmetyków do UK z Polski nie zwolnił
Podział rynku 18.4% (17.9%) Pielęgnacja włosów tempa i za pierwsze 10 miesięcy 2020r. wyniósł 220 mln
2019 £9,347.6 million 23.1% (22.3%) Pielęgnacja skóry GBP.
(2018 £9,563.7 million)
14.7% (15.6%) Artykuły do makijażu Na mocy podpisanej umowy o wzajemnych relacjach po
18.7% (19.0%) Perfumy zakończeniu okresu przejściowego po brexicie, od 1
stycznia 2021 nie stosuje się cła na kosmetyki, o ile
przewożone towary spełniają ustalone reguły
pochodzenia, które szczegółowo opisane są w rozdziale 2
umowy o handlu i współpracy między UE a Wielką
Brytanią.
Większość kosmetyków, w których wartość składników pochodzących spoza UE i Wielkiej Brytanii- tzw. maksymalna wartość
materiałów niepochodzących (MaxNOM) nie przekroczy 50% nie podlega opłatom (informacja o procentowym udziale
MaxNOM dla poszczególnych kategorii produktów dostępna jest w załączniku do handlowej umowy unijno-brytyjskiej -zał.
ORIG-2 reguły pochodzenia dla poszczególnych produktów, str. 474).
Pomimo nowej rzeczywistości trend dla branży wygląda obiecująco. Prognozowany jest wzrost sprzedaży na rynku
kosmetyków i higieny osobistej w tempie 2,4% (CAGR 2019-2023). Prognozuje się, że w 2023 roku przychody branży
wzrosną do poziomu 13,3mld GBP.
Brytyjscy klienci w znacznym stopniu zwiększają zainteresowanie naturalnymi, wegańskimi i nietestowanymi na
zwierzętach (cruelty-free) kosmetykami. Sklepy marek produktów beauty, dbających o etyczną produkcję, takich jak
Lush czy Body Shop można znaleźć w każdym większym mieście. Młode polskie firmy kosmetyczne, produkujące
kosmetyki na bazie zdrowych składników podbijają brytyjski rynek.