Page 1 - Sektor motoryzacyjny
P. 1
Sektor motoryzacyjny
Wielka Brytania jest znana na całym świecie z produkcji aut
Struktura importu z Polski do Wielkiej Brytanii klasy premium, tj. Rolls-Roys, Bentley, Aston Mar n czy
Jaguar. Sektor motoryzacyjny w tym kraju w 2019 roku
4% osiągnął obrót rzędu 78,9 mld GBP, wzbogacając tym
inne 7%
samym brytyjską gospodarkę o 15,3 mld GBP i dając
39%
chemikalia i produkty zatrudnienie 864 300 osobom. Już trzeci rok z rzędu
pochodne 16%
wyroby różne przemysł ten wygenerował wartość wymiany handlowej
przekraczającej 100 mld GBP. W 2019 roku eksport
towary przemysłowe
klasyfikowane wg surowca pojazdów, silników i komponentów samochodowych
żywność i zwierzęta żywe 17% głównie do UE, USA i Chin, wyniósł 42,2 mld GBP, co
maszyny i urządzenia 17% stanowiło aż 13% wszystkich dóbr eksportowych Wielkiej
transportowe Brytanii. W tym samym roku, import w sektorze sięgnął
57,9 mld GBP.
Wielka Brytania jest również największym producentem
aut elektrycznych w Europie, z ponad 25 000 publicznymi
Eksport pojazdów nieszynowych oraz ich części i akcesoriów
z Polski do Wielkiej Brytanii w latach 2007-2019 (GUS) punktami ładowania pojazdów (wg danych PZPM i PSPA,
na koniec czerwca w Polsce działały 1194 takie stacje) oraz
drugim rynkiem pod względem liczby zarejestrowanych
8 000 000 000
aut tego typu. W 2019 roku w Wielkiej Brytanii zostało
7 000 000 000
6 000 000 000 zarejestrowanych 2,3 mln pojazdów (za Niemcami, 3,6
5 000 000 000
mln), a aktualnie na drogach w całym Zjednoczonym
4 000 000 000
Królestwie można spotkać ponad 40 mln samochodów.
3 000 000 000
2 000 000 000 Modeli z napędem alternatywnym (głównie zasilanie
gazowe i hybrydowe) zarejestrowano 226 tys., co
1 000 000 000
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 uplasowało Wielką Brytanię na trzecim miejscu w Europie
po Niemczech (317,6 tys.) i Włoszech (301 tys.).
W 2019 roku jednym z tzw. hitów eksportowych z Polski do Wielkiej Brytanii były części i akcesoria do ciągników, pojazdów
silnikowych do przewozu osób, pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo
do przewozu osób, towarów i do specjalnego przeznaczenia. W 2019 roku 80% wszystkich zaimportowanych części
samochodowych do Zjednoczonego Królestwa pochodziło z rynków UE.
ź Pandemia koronawirusa w 2020 r. spowodowała spadek sprzedaży samochodów do najniższego poziomu od 1992
r. Spadek sprzedaży samochodów tradycyjnych jest większy niż wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych;
ź 3 pierwsze miejsca w rankingu najczęściej rejestrowanych w 2020 aut zajęły pojazdy marek: Ford, Vauxhall (grupa
Peugeot) i Volkswagen;
ź W badaniu Deloi e’a 2020 Global Automo ve Consumer Study ponad połowa badanych Brytyjczyków
wskazywała, że byłaby zaniepokojona testowaniem pojazdów autonomicznych (AV) na drogach publicznych, w
okolicach których mieszkają;
ź Brytyjski startup Bri shvolt, jest jedyną firmą z publicznymi planami budowy giga-fabryki w Wielkiej Brytanii (w
Blyth w hrabstwie Northumberland). Produkcja akumulatorów na dużą skalę ma rozpocząć się do końca 2023 r.
Firma wierzy, że umożliwi obsługę zarówno krajowego przemysłu motoryzacyjnego w Wielkiej Brytanii, jak i
producentów samochodów w Europie.