Page 2 - Sektor motoryzacyjny
P. 2
BIZNES PO BREXICIE
Wielka Brytania, razem z Niemcami i Francją, jest jednym z czołowych rynków elektromobilności w Europie.
W celu wsparcia rozwoju tej gałęzi sektora motoryzacyjnego, rząd brytyjski przygotował dofinansowanie
inwestycji i badań (R&D projects) w kierunku ograniczenia emisyjności CO₂. Brexit nie zahamował tych planów i
na Wyspach obowiązuje rozbudowany system wsparcia zero- i niskoemisyjnego transportu. Dotacjami zostały
objęte osobowe pojazdy emitujące poniżej 50 g CO₂ /km, które w trybie zeroemisyjnym mogą przejechać co
najmniej 70 mil (112 km). Londyn dotuje również instalację domowych stacji ładowania. W ramach programu
„Electric Vehicle Homecharge Scheme” można otrzymać na ten cel do 350 funtów.
Dodatkowo, w listopadzie 2020 r. rząd Wielkiej Brytanii ogłosił, że do 2030 r. wprowadzi zakaz sprzedaży
tradycyjnych samochodów z silnikami spalinowymi. Deklaracja z pewnością jeszcze bardziej wpłynie na
zwiększenie sprzedaży samochodów elektrycznych.
Dzięki porozumieniu podpisanemu przez UE i Wielką Brytanię, branża automo ve uniknęła ceł lub
kontyngentów na handel z Unią dla większości samochodów lub ich części o ile spełnią warunki dot. tzw. reguł
pochodzenia. Reguły opisane są w rozdziale 2. handlowej umowy unijno-brytyjskiej. Dla średnich i małych firm
(np. producentów metalowych lub plas kowych elementów) może to oznaczać trudności i opóźnienia na
granicy, a to z kolei wpłynie na łańcuchy dostaw. Przedsiębiorca powinien zarejestrować się na Pla ormie Usług
Elektronicznych Służby Celnej (PUESC) i uzyskać specjalny numer EORI. Chcąc skorzystać z preferencyjnego
traktowania w zakresie taryfy celnej strona dokonująca przywozu (importer) musi złożyć wniosek. Za
poprawność wniosku o zastosowanie preferencyjnego traktowania odpowiedzialny jest importer, a wniosek
opiera się na oświadczeniu eksportera, w którym wskazuje on, że towar pochodzi z UE lub UK. Oświadczenie
ważne jest 12 miesięcy od dnia sporządzenia lub przez dłuższy okres określony przez stronę dokonującą
przywozu, wynoszący maksymalnie 24 miesiące. Oświadczenie sporządza się w języku kraju wywozu wg wzoru
wskazanego w umowie UE-UK.
Umowa dot. Brexitu wskazuje m.in., że od 2024 r. akumulatory niezawierające 50% materiałów lokalnych będą
podlegać cłom unijnym. Przepisy oznaczają, że dla brytyjskich producentów samochodów niezbędne będzie
zapewnienie w ciągu 3-lat dostaw akumulatorów lub ich składowych z UE lub Wielkiej Brytanii. Obecnie
większość pochodzi z Chin, Korei czy Japonii. Szczegóły dotyczące przejściowych reguł pochodzenia dla
akumulatorów i pojazdów z napędem elektrycznym znajdują się w załączniku ORIG-2B umowy (str. 527).
Od 1 stycznia 2021 r. Producenci sektora automo ve lub ich przedstawiciele muszą ubiegać się o tymczasową
homologację typu GB, aby sprzedawać lub rejestrować pojazdy w Anglii, Szkocji i Walii. Producenci lub
importerzy, którzy chcą sprzedawać pojazdy lub systemy i komponenty do Wielkiej Brytanii (GB) i Irlandii
Północnej, mogą znaleźć informacje o homologacji i innych wymogach na stronie Agencji Certyfikacji Pojazdów
(VCA) h ps://www.vehicle-cer fica on-agency.gov.uk VCA nadal działa jako organ udzielający homologacji
w Zjednoczonym Królestwie w ramach dwóch systemów prawnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii i Irlandii
Północnej i może wydawać certyfikaty w ramach każdego z nich.