Page 2 - Sektor motoryzacyjny
P. 2

BIZNES PO BREXICIE
                   Wielka Brytania, razem z Niemcami i Francją, jest jednym z czołowych rynków elektromobilności w Europie.
                   W  celu  wsparcia  rozwoju  tej  gałęzi  sektora  motoryzacyjnego,  rząd  brytyjski  przygotował  dofinansowanie
                   inwestycji i badań (R&D projects) w kierunku ograniczenia emisyjności CO₂. Brexit nie zahamował tych planów i
                   na Wyspach obowiązuje rozbudowany system wsparcia zero- i niskoemisyjnego transportu. Dotacjami zostały
                   objęte osobowe pojazdy emitujące poniżej 50 g CO₂ /km, które w trybie zeroemisyjnym mogą przejechać co
                   najmniej 70 mil (112 km). Londyn dotuje również instalację domowych stacji ładowania. W ramach programu
                   „Electric Vehicle Homecharge Scheme” można otrzymać na ten cel do 350 funtów.

                   Dodatkowo, w listopadzie 2020 r. rząd Wielkiej Brytanii ogłosił, że do 2030 r. wprowadzi zakaz sprzedaży
                   tradycyjnych  samochodów  z  silnikami  spalinowymi.  Deklaracja  z  pewnością  jeszcze  bardziej  wpłynie  na
                   zwiększenie sprzedaży samochodów elektrycznych.

                   Dzięki  porozumieniu  podpisanemu  przez  UE  i  Wielką  Brytanię,  branża  automo ve  uniknęła  ceł  lub
                   kontyngentów na handel z Unią dla większości samochodów lub ich części o ile spełnią warunki dot. tzw. reguł
                   pochodzenia. Reguły opisane są w rozdziale 2. handlowej umowy unijno-brytyjskiej. Dla średnich i małych firm
                   (np. producentów metalowych lub plas kowych elementów) może to oznaczać trudności i opóźnienia na
                   granicy, a to z kolei wpłynie na łańcuchy dostaw. Przedsiębiorca powinien zarejestrować się na Pla ormie Usług
                   Elektronicznych Służby Celnej (PUESC) i uzyskać specjalny numer EORI. Chcąc skorzystać z preferencyjnego
                   traktowania  w  zakresie  taryfy  celnej  strona  dokonująca  przywozu  (importer)  musi  złożyć  wniosek.  Za
                   poprawność wniosku o zastosowanie preferencyjnego traktowania odpowiedzialny jest importer, a wniosek
                   opiera się na oświadczeniu eksportera, w którym wskazuje on, że towar pochodzi z UE lub UK. Oświadczenie
                   ważne jest 12 miesięcy od dnia sporządzenia lub przez dłuższy okres określony przez stronę dokonującą
                   przywozu, wynoszący maksymalnie 24 miesiące. Oświadczenie sporządza się w języku kraju wywozu wg wzoru
                   wskazanego w umowie UE-UK.

                   Umowa dot. Brexitu wskazuje m.in., że od 2024 r. akumulatory niezawierające 50% materiałów lokalnych będą
                   podlegać cłom unijnym. Przepisy oznaczają, że dla brytyjskich producentów samochodów niezbędne będzie
                   zapewnienie w ciągu 3-lat dostaw akumulatorów lub ich składowych z UE lub Wielkiej Brytanii. Obecnie
                   większość  pochodzi  z  Chin,  Korei  czy  Japonii.  Szczegóły  dotyczące  przejściowych  reguł  pochodzenia  dla
                   akumulatorów i pojazdów z napędem elektrycznym znajdują się w załączniku ORIG-2B umowy (str. 527).

                   Od 1 stycznia 2021 r. Producenci sektora automo ve lub ich przedstawiciele muszą ubiegać się o tymczasową
                   homologację  typu  GB,  aby  sprzedawać  lub  rejestrować  pojazdy  w  Anglii,  Szkocji  i  Walii.  Producenci  lub
                   importerzy, którzy chcą sprzedawać pojazdy lub systemy i komponenty do Wielkiej Brytanii (GB) i Irlandii
                   Północnej, mogą znaleźć informacje o homologacji i innych wymogach na stronie Agencji Certyfikacji Pojazdów
                   (VCA) h ps://www.vehicle-cer fica on-agency.gov.uk VCA nadal działa jako organ udzielający homologacji
                   w Zjednoczonym Królestwie w ramach dwóch systemów prawnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii i Irlandii
                   Północnej i może wydawać certyfikaty w ramach każdego z nich.
   1   2