Page 1 - Sektor rolno-spożywczy
P. 1

Sektor rolno - spożywczy













                Eksport polskich towarów rolno - spozywczych w PLN
                                                              Wielka Brytania wymieniana jest w gronie największych
                                                              importerów żywności na świecie, obok takich krajów jak
                                                              Stany Zjednoczone, Niemcy czy Japonia.

                                                              Zjednoczone Królestwo importuje więcej niż eksportuje
                                                              dla wszystkich kategorii żywności, z wyjątkiem napojów,
                                                              głównie  dzięki  eksportowi  szkockiej  Whisky.  W  2019  r.
                                                              wartość importu żywności wyniosła 47,8 mld GBP podczas
                                                              gdy wartość towarów rolno – spożywczych, które trafiły na
                                                              światowy rynek wyniosła 23,5 mld GBP. Nieco ponad 25%
                                                              (dane za 2019 r.) całej żywności konsumowanej w Wielkiej
                                                              Brytanii  pochodzi  z  UE,  a  udział  Polski  w  brytyjskim
                                                              imporcie  żywności  wyniósł  ok.  4%  (8.  miejsce  wśród
             Struktura towarowa polskiego eksportu w okresie  I - X 2020 r.  krajów członkowskich UE).

                                                              W  2019  r.  wartość  polskich  produktów  rolno  –
                                                              spożywczych – w tym napojów alkoholowych oraz tytoniu
                                                              – wyeksportowanych do Wielkiej Brytanii przekroczyła 12
                                                              mld PLN i była o ok. 3% wyższa niż w 2018 r. W okresie od
                                                              stycznia do  października 2020 r. eksport polskiej żywności
                                                              osiągnął bardzo dobry wynik w wysokości 11,21 mld PLN,
                                                              ok. 20% całkowitej wartości polskiego eksportu. Jeżeli ta
                                                              dynamika  sprzedaży  zostanie  utrzymana,  to  2020  rok
                                                              będzie  rekordowy  pod  względem  wartości  eksportu
                                                              żywności na Wyspy.





        W strukturze towarowej polskiego eksportu dominują: mięso i podroby jadalne, produkty mleczarskie, jaja, warzywa,
        owoce i orzechy jadalne, przetwory z mięsa, ryb lub skorupiaków, przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka, wyroby
        piekarnicze, przetwory z warzyw i owoców, sosy i przyprawy oraz tytoń.


        Według danych Brytyjskiego Urzędu Statystycznego wydatki przeciętnego gospodarstwa domowego na żywność i napoje
        bezalkoholowe w 2019 r. wynosiły ok. 62 GBP tygodniowo (ok. 11% całkowitych wydatków).


        Jakość produktów oraz terminowość dostaw staną się głównymi przewagami konkurencyjnymi w walce o pozyskanie
        odbiorców końcowych.





          Obserwując trendy żywieniowe oraz zachowania konsumenckie na Wyspach Brytyjskich możemy przypuszczać, że
          produkty wytwarzane w sposób ekologiczny, produkty pochodzenia roślinnego (np. na bazie białka roślinnego) czy
          wreszcie produkty, których składniki wzmacniają odporność a przede wszystkim te, których wytwarzanie spełnia
          najwyższe standardy z zakresu ochrony środowiska, a więc m.in. wykazuje minimalny udział śladu węglowego w
          procesie produkcji i dystrybucji żywności, będą cieszyły się szczególnym uznaniem wśród Brytyjczyków, którzy będą
          poszukiwali marek godnych zaufania, produktów autentycznych i wiarygodnych.
   1   2