Page 1 - Sektor rolno-spożywczy
P. 1
Sektor rolno - spożywczy
Eksport polskich towarów rolno - spozywczych w PLN
Wielka Brytania wymieniana jest w gronie największych
importerów żywności na świecie, obok takich krajów jak
Stany Zjednoczone, Niemcy czy Japonia.
Zjednoczone Królestwo importuje więcej niż eksportuje
dla wszystkich kategorii żywności, z wyjątkiem napojów,
głównie dzięki eksportowi szkockiej Whisky. W 2019 r.
wartość importu żywności wyniosła 47,8 mld GBP podczas
gdy wartość towarów rolno – spożywczych, które trafiły na
światowy rynek wyniosła 23,5 mld GBP. Nieco ponad 25%
(dane za 2019 r.) całej żywności konsumowanej w Wielkiej
Brytanii pochodzi z UE, a udział Polski w brytyjskim
imporcie żywności wyniósł ok. 4% (8. miejsce wśród
Struktura towarowa polskiego eksportu w okresie I - X 2020 r. krajów członkowskich UE).
W 2019 r. wartość polskich produktów rolno –
spożywczych – w tym napojów alkoholowych oraz tytoniu
– wyeksportowanych do Wielkiej Brytanii przekroczyła 12
mld PLN i była o ok. 3% wyższa niż w 2018 r. W okresie od
stycznia do października 2020 r. eksport polskiej żywności
osiągnął bardzo dobry wynik w wysokości 11,21 mld PLN,
ok. 20% całkowitej wartości polskiego eksportu. Jeżeli ta
dynamika sprzedaży zostanie utrzymana, to 2020 rok
będzie rekordowy pod względem wartości eksportu
żywności na Wyspy.
W strukturze towarowej polskiego eksportu dominują: mięso i podroby jadalne, produkty mleczarskie, jaja, warzywa,
owoce i orzechy jadalne, przetwory z mięsa, ryb lub skorupiaków, przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka, wyroby
piekarnicze, przetwory z warzyw i owoców, sosy i przyprawy oraz tytoń.
Według danych Brytyjskiego Urzędu Statystycznego wydatki przeciętnego gospodarstwa domowego na żywność i napoje
bezalkoholowe w 2019 r. wynosiły ok. 62 GBP tygodniowo (ok. 11% całkowitych wydatków).
Jakość produktów oraz terminowość dostaw staną się głównymi przewagami konkurencyjnymi w walce o pozyskanie
odbiorców końcowych.
Obserwując trendy żywieniowe oraz zachowania konsumenckie na Wyspach Brytyjskich możemy przypuszczać, że
produkty wytwarzane w sposób ekologiczny, produkty pochodzenia roślinnego (np. na bazie białka roślinnego) czy
wreszcie produkty, których składniki wzmacniają odporność a przede wszystkim te, których wytwarzanie spełnia
najwyższe standardy z zakresu ochrony środowiska, a więc m.in. wykazuje minimalny udział śladu węglowego w
procesie produkcji i dystrybucji żywności, będą cieszyły się szczególnym uznaniem wśród Brytyjczyków, którzy będą
poszukiwali marek godnych zaufania, produktów autentycznych i wiarygodnych.