Page 3 - Rynki Zagraniczne - Kolumbia
P. 3

ZBH BOGOTA
                    Kolumbia                                          UWARUNKOWANIA RYNKOWE                                                                             AKTUALIZACJA:  29.12.2023





          Kolumbia to jedna z większych gospodarek Ameryki Południowej i najszybciej rozwijająca się gospodarka w regionie (wzrost 10,6% PKB w 2021 r.), z populacją sięgająca 50 milionów mieszkańców.
          Jest trzecim największym odbiorcą inwestycji zagranicznych na kontynencie. Według raportu Doing Business 2019 Kolumbia oferuje największą ochronę inwestorom w Ameryce Łacińskiej oraz jest
          czwartym krajem w regionie z największą łatwością prowadzenia działalności gospodarczej. Od kwietnia 2020 r.  jest 37-mym oficjalnym członkiem OECD. Zrzeszona w obrębie Wspólnoty Andyjskiej,
          MERCOSUR, Sojuszu Pacyfiku. Posiada umowę o wolnym handlu m.in. Z USA, Kanadą, Meksykiem oraz od 2013 r. z UE.



                     ELEMENTY KULTURY BIZNESU                                       MOCNE I SŁABE STRONY                                          PERSPEKTYWY DLA BRANŻ

              Oficjalnym językiem Kolumbii jest hiszpański.                Strategiczne  położenie:  jedyny  kraj  Ameryki                Produkty o największym potencjale eksportowym
              Teoretycznie komunikacja w j. angielskim                     Południowej, który ma jednocześnie dostęp do                   z Polski do Kolumbii to pojazdy silnikowe do
              powinna być możliwa, niemniej praktyka                       Oceanu Spokojnego jak i do Oceanu Atlantyckiego                transportu  osób,   części,  akcesoria   samo-
              pokazuje, że dużo skuteczniejsza i milej                     poprzez Morze Karaibskie. Graniczy z 5 krajami.                chodowe, aparatura odbiorcza dla telewizji oraz
              widziana jest komunikacja w j. lokalnym.
                                                                           Kolumbia   posiada  kilka  znaczących  ośrodków                leki składające się z produktów mieszanych lub
              Powszechną praktyką jest częsta, relatywnie                  gospodarczych rozmieszczonych w różnych regionach              niemieszanych,   przeznaczone   do    sprzedaży
                                                                           kraju. 5 kolumbijskich miast znalazło się na liście 25         detalicznej.
              nieformalna komunikacja poprzez WhatsApp
              oraz bezpośrednie przejście na „ty” i zwracanie              najatrakcyjniejszych miast Ameryki Południowej dla
                                                                           BIZ w 2019/20 r.                                               Poszukiwane są nisko kosztowe technologie dla
              się po imieniu.                                                                                                             gospodarki   obiegu   zamkniętego    oraz  tzw.
                                                                           UE jest drugim największym rynkiem pod względem                „zielone” technologie przyjazne dla środowiska.
              W dobie koronawirusa Kolumbijczycy stali się                 importu dla Kolumbii. Europejskie produkty cieszą się          Zainteresowaniem    cieszy  się   sprzęt   AGD
              bardziej skłonni do spotkań wirtualnych.                     w Kolumbii dobrą renomą i postrzegane są jako                  z Europy.
                                                                           produkty wyższej klasy i dobrej jakości.
              Powszechnie każda osoba ma dwa imiona i dwa                                                                                 Wśród produktów spożywczych na zaintere-
              nazwiska, jednak na co dzień używa się                       Duże dysproporcje klasowe. Ponad 50% niefor-                   sowanie mogą liczyć produkty spożywcze dla
              pierwszego imienia i pierwszego w kolejności                 malnego zatrudnienia. Cena jako czynnik decydujący             niemowląt, produkty BIO, produkty sprzyjające
              nazwiska. Np. José Manuel Sánchez Restrepo to                przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Duże
              José Sánchez.                                                wahania lokalnej waluty COP.                                   zdrowemu odżywianiu.




         PRZYDATNE LINKI:

         Platforma informacyjna o Kolumbii i handlu, finansowana przez UE: https://www.elanbiz.org/colombia    |    Odpowiednik GUS: https://www.dane.gov.co/
         Oficjalne raporty i statystyki Ministerstwa Handlu:  https://www.mincit.gov.co/estudios-economicos/estadisticas-e-informes
   1   2   3   4