Page 3 - Rynki Zagraniczne - Kolumbia
P. 3
ZBH BOGOTA
Kolumbia UWARUNKOWANIA RYNKOWE AKTUALIZACJA: 29.12.2023
Kolumbia to jedna z większych gospodarek Ameryki Południowej i najszybciej rozwijająca się gospodarka w regionie (wzrost 10,6% PKB w 2021 r.), z populacją sięgająca 50 milionów mieszkańców.
Jest trzecim największym odbiorcą inwestycji zagranicznych na kontynencie. Według raportu Doing Business 2019 Kolumbia oferuje największą ochronę inwestorom w Ameryce Łacińskiej oraz jest
czwartym krajem w regionie z największą łatwością prowadzenia działalności gospodarczej. Od kwietnia 2020 r. jest 37-mym oficjalnym członkiem OECD. Zrzeszona w obrębie Wspólnoty Andyjskiej,
MERCOSUR, Sojuszu Pacyfiku. Posiada umowę o wolnym handlu m.in. Z USA, Kanadą, Meksykiem oraz od 2013 r. z UE.
ELEMENTY KULTURY BIZNESU MOCNE I SŁABE STRONY PERSPEKTYWY DLA BRANŻ
Oficjalnym językiem Kolumbii jest hiszpański. Strategiczne położenie: jedyny kraj Ameryki Produkty o największym potencjale eksportowym
Teoretycznie komunikacja w j. angielskim Południowej, który ma jednocześnie dostęp do z Polski do Kolumbii to pojazdy silnikowe do
powinna być możliwa, niemniej praktyka Oceanu Spokojnego jak i do Oceanu Atlantyckiego transportu osób, części, akcesoria samo-
pokazuje, że dużo skuteczniejsza i milej poprzez Morze Karaibskie. Graniczy z 5 krajami. chodowe, aparatura odbiorcza dla telewizji oraz
widziana jest komunikacja w j. lokalnym.
Kolumbia posiada kilka znaczących ośrodków leki składające się z produktów mieszanych lub
Powszechną praktyką jest częsta, relatywnie gospodarczych rozmieszczonych w różnych regionach niemieszanych, przeznaczone do sprzedaży
kraju. 5 kolumbijskich miast znalazło się na liście 25 detalicznej.
nieformalna komunikacja poprzez WhatsApp
oraz bezpośrednie przejście na „ty” i zwracanie najatrakcyjniejszych miast Ameryki Południowej dla
BIZ w 2019/20 r. Poszukiwane są nisko kosztowe technologie dla
się po imieniu. gospodarki obiegu zamkniętego oraz tzw.
UE jest drugim największym rynkiem pod względem „zielone” technologie przyjazne dla środowiska.
W dobie koronawirusa Kolumbijczycy stali się importu dla Kolumbii. Europejskie produkty cieszą się Zainteresowaniem cieszy się sprzęt AGD
bardziej skłonni do spotkań wirtualnych. w Kolumbii dobrą renomą i postrzegane są jako z Europy.
produkty wyższej klasy i dobrej jakości.
Powszechnie każda osoba ma dwa imiona i dwa Wśród produktów spożywczych na zaintere-
nazwiska, jednak na co dzień używa się Duże dysproporcje klasowe. Ponad 50% niefor- sowanie mogą liczyć produkty spożywcze dla
pierwszego imienia i pierwszego w kolejności malnego zatrudnienia. Cena jako czynnik decydujący niemowląt, produkty BIO, produkty sprzyjające
nazwiska. Np. José Manuel Sánchez Restrepo to przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Duże
José Sánchez. wahania lokalnej waluty COP. zdrowemu odżywianiu.
PRZYDATNE LINKI:
Platforma informacyjna o Kolumbii i handlu, finansowana przez UE: https://www.elanbiz.org/colombia | Odpowiednik GUS: https://www.dane.gov.co/
Oficjalne raporty i statystyki Ministerstwa Handlu: https://www.mincit.gov.co/estudios-economicos/estadisticas-e-informes