Page 3 - Rynki Zagraniczne - Republika Czeska
P. 3

ZBH PRAGA
                    Republika Czeska                                  UWARUNKOWANIA RYNKOWE                                                                             AKTUALIZACJA: 29.12.2023





           Republika Czeska należy do najbardziej rozwiniętych gospodarek przemysłowych w Europie. Udział produkcji przemysłowej w PKB przekracza 47%, a orientacja proeksportowa mocno
           uzależnia  Czechy  od  rynków  zachodnich,  zwłaszcza  od  rynku  niemieckiego.  Należy  do  grona  głównych  partnerów  gospodarczych  Polski,  a  w  przeliczeniu  na  jednego  obywatela
           do największych odbiorców polskich produktów.



                     ELEMENTY KULTURY BIZNESU                                         MOCNE I SŁABE STRONY                                         PERSPEKTYWY DLA BRANŻ


              Istotne cechy      kultury   biznesu   mocno                   Republika Czeska zmieniła nastawienie na                      Kluczowe    znaczenie   dla   gospodarki   ma
              zbliżone do kultury polskiej. W początkowej                    inwestorów zagranicznych. W obecnej chwili                    tradycyjnie przemysł maszynowy, w tym sektor
              fazie nawiązywania kontaktów i budowania                       wspiera głównie inwestycje o tzw. wyższej                     samochodowy. Perspektywiczne dla polskich
              zaufania preferowane są spotkania oficjalne,                   wartości  dodanej    –   R&D,   Centra   Tech-                MŚP może być nawiązanie kontaktów w ramach
                                                                             nologiczne, BSS (Business Services Sector).                   łańcuchów dostaw-ców, poddostawców czy
              których może być kilka.
                                                                                                                                           kooperacji.
                                                                             Republika Czeska należy do przodowników
              Podanie ręki oraz wymiana wizytówek jest
                                                                             w sektorze e-commerce. W przeliczeniu na                      Od trzech lat rozwija się czeska branża
              normą, jednak w porównaniu z Polską nie
                                                                             obywatela, w Czechach zarejestrowana jest                     budowlana, której wzrost roczny przekroczył
              ma tradycji zwracania się do partnera                          największa ilość „e-shopów”. Jest to sektor                   2,4%. Aktualizowana w br. „Ustawa budowlana”
              z imienia – np. Panie Piotrze, tylko zawsze                    z   dużymi    możliwościami     dla   polskich                ma     za   zadanie    usprawnienie    procesu
              z nazwiska – np. Panie Nowak.                                  przedsiębiorców.                                              projektowania    i  skrócenie   poszczególnych
                                                                                                                                           etapów prac. Sektor oferujący duże możliwości
              Po pierwszym spotkaniu oficjalnym zalecane                     Pewną barierą dla polskich firm może być                      dla firm z Polski.
              jest zaproszenia partnera na obiad, dopiero                    obojętne a w niektórych wypadkach negatywne
              wtedy można porozmawiać o tematach                             nastawienie do produktów z Polski. Ważnym                     Polskim producentom sprzyja również wysoki
              lekko prywatnych – co pomaga zbudować                          elementem wejścia na rynek jest kwestia                       import produktów rolno-spożywczych. W 2021
              zaufanie.                                                      jakości, serwisu oraz opieki nad klientem.                    r. do Czech sprowadzono produkty rolne za ok 8
                                                                                                                                           mld EUR, z czego ok. 16,5% to produkty z
                                                                                                                                           Polski, co plasuje nas na 2 miejscu zaraz
                                                                                                                                           za Niemcami.
         PRZYDATNE LINKI:
         Platforma PKO BP: https://www.wspieramyeksport.pl/znajdz-rynki-eksportowe/cz/czechy
         Formularz kontaktowy PAIH:  https://www.paih.gov.pl/kontakt
   1   2   3   4