Page 3 - Rynki Zagraniczne - Republika Czeska
P. 3
ZBH PRAGA
Republika Czeska UWARUNKOWANIA RYNKOWE AKTUALIZACJA: 29.12.2023
Republika Czeska należy do najbardziej rozwiniętych gospodarek przemysłowych w Europie. Udział produkcji przemysłowej w PKB przekracza 47%, a orientacja proeksportowa mocno
uzależnia Czechy od rynków zachodnich, zwłaszcza od rynku niemieckiego. Należy do grona głównych partnerów gospodarczych Polski, a w przeliczeniu na jednego obywatela
do największych odbiorców polskich produktów.
ELEMENTY KULTURY BIZNESU MOCNE I SŁABE STRONY PERSPEKTYWY DLA BRANŻ
Istotne cechy kultury biznesu mocno Republika Czeska zmieniła nastawienie na Kluczowe znaczenie dla gospodarki ma
zbliżone do kultury polskiej. W początkowej inwestorów zagranicznych. W obecnej chwili tradycyjnie przemysł maszynowy, w tym sektor
fazie nawiązywania kontaktów i budowania wspiera głównie inwestycje o tzw. wyższej samochodowy. Perspektywiczne dla polskich
zaufania preferowane są spotkania oficjalne, wartości dodanej – R&D, Centra Tech- MŚP może być nawiązanie kontaktów w ramach
nologiczne, BSS (Business Services Sector). łańcuchów dostaw-ców, poddostawców czy
których może być kilka.
kooperacji.
Republika Czeska należy do przodowników
Podanie ręki oraz wymiana wizytówek jest
w sektorze e-commerce. W przeliczeniu na Od trzech lat rozwija się czeska branża
normą, jednak w porównaniu z Polską nie
obywatela, w Czechach zarejestrowana jest budowlana, której wzrost roczny przekroczył
ma tradycji zwracania się do partnera największa ilość „e-shopów”. Jest to sektor 2,4%. Aktualizowana w br. „Ustawa budowlana”
z imienia – np. Panie Piotrze, tylko zawsze z dużymi możliwościami dla polskich ma za zadanie usprawnienie procesu
z nazwiska – np. Panie Nowak. przedsiębiorców. projektowania i skrócenie poszczególnych
etapów prac. Sektor oferujący duże możliwości
Po pierwszym spotkaniu oficjalnym zalecane Pewną barierą dla polskich firm może być dla firm z Polski.
jest zaproszenia partnera na obiad, dopiero obojętne a w niektórych wypadkach negatywne
wtedy można porozmawiać o tematach nastawienie do produktów z Polski. Ważnym Polskim producentom sprzyja również wysoki
lekko prywatnych – co pomaga zbudować elementem wejścia na rynek jest kwestia import produktów rolno-spożywczych. W 2021
zaufanie. jakości, serwisu oraz opieki nad klientem. r. do Czech sprowadzono produkty rolne za ok 8
mld EUR, z czego ok. 16,5% to produkty z
Polski, co plasuje nas na 2 miejscu zaraz
za Niemcami.
PRZYDATNE LINKI:
Platforma PKO BP: https://www.wspieramyeksport.pl/znajdz-rynki-eksportowe/cz/czechy
Formularz kontaktowy PAIH: https://www.paih.gov.pl/kontakt