Page 3 - Rynki Zagraniczne - Chorwacja
P. 3

DEPARTAMENT EKSPORTU
                    Chorwacja                                         UWARUNKOWANIA RYNKOWE                                                                             AKTUALIZACJA: 29.12.2023





           Chorwacja to niewielkie państwo (ok. 4 mln obywateli) w strukturach UE, o prognozowanym wzroście gospodarczym na poziomie 10,8% w 2021 i dużym potencjale inwestycyjnym.
           Polsko-chorwacka wymiana gospodarcza pomimo pandemii COVID19 w 2020 r. utrzymała się na tym samym poziomie co rok wcześniej i wyniosła ponad 1 mld EUR. Polska w 2020 r.
           utrzymała się na 6. pozycji na liście największych eksporterów na rynek chorwacki. W eksporcie z Polski do Chorwacji dominują meble, wyroby tytoniowe, artykuły spożywcze,
           samochody osobowe i części samochodowe.



                     ELEMENTY KULTURY BIZNESU                                        MOCNE I SŁABE STRONY                                       PERSPEKTYWY DLA BRANŻ


              Niezwykle istotne są kontakty osobiste.                        Rozwinięta turystyka (potencjał HORECA i                    Branża spożywcza (zwłaszcza mięso);
                                                                             branży jachtowej);
              Poza urzędowym chorwackim, językiem biznesu                                                                                Branża kosmetyczna;
              jest angielski, ale wiele osób zna również włoski              Rozwinięta infrastruktura transportowa
              czy niemiecki.
                                                                             (szczególnie autostrady);                                   IT/ICT (w tym urządzenia i części oraz
                                                                                                                                         branża gamingowa);
              Rozmowy biznesowe nierzadko nie przebiegają
                                                                             Słaba rozpoznawalność polskich marek;
              według ustalonego planu i zaplanowanego
              czasu.                                                                                                                     E-commerce – szybko rozwijający się
                                                                             Mały rynek zbytu;                                           rynek sprzedaży online;
              Istotna jest punktualność.
                                                                             Wrażliwość cenowa konsumentów;                              Branża jachtowa.
              Na wstępnych spotkaniach biznesowych rzadko
              pojawia się osoba decyzyjna.                                   Wysoka konkurencja na rynku lokalnym ze
                                                                             strony krajów Europy Zachodniej;
              W rozmowach nie wolno poruszać kwestii
              historii   Jugosławii,    zwłaszcza     kwestii                Wzrastające bezrobocie;
              wojskowych.
                                                                             Zmniejszająca się populacja (18% Chorwatów
                                                                             żyje poza krajem).


         PRZYDATNE LINKI:
         Strona rządowa dla przedsiębiorców: https://www.hitro.hr
   1   2   3   4