Page 3 - Rynki Zagraniczne - Chorwacja
P. 3
DEPARTAMENT EKSPORTU
Chorwacja UWARUNKOWANIA RYNKOWE AKTUALIZACJA: 29.12.2023
Chorwacja to niewielkie państwo (ok. 4 mln obywateli) w strukturach UE, o prognozowanym wzroście gospodarczym na poziomie 10,8% w 2021 i dużym potencjale inwestycyjnym.
Polsko-chorwacka wymiana gospodarcza pomimo pandemii COVID19 w 2020 r. utrzymała się na tym samym poziomie co rok wcześniej i wyniosła ponad 1 mld EUR. Polska w 2020 r.
utrzymała się na 6. pozycji na liście największych eksporterów na rynek chorwacki. W eksporcie z Polski do Chorwacji dominują meble, wyroby tytoniowe, artykuły spożywcze,
samochody osobowe i części samochodowe.
ELEMENTY KULTURY BIZNESU MOCNE I SŁABE STRONY PERSPEKTYWY DLA BRANŻ
Niezwykle istotne są kontakty osobiste. Rozwinięta turystyka (potencjał HORECA i Branża spożywcza (zwłaszcza mięso);
branży jachtowej);
Poza urzędowym chorwackim, językiem biznesu Branża kosmetyczna;
jest angielski, ale wiele osób zna również włoski Rozwinięta infrastruktura transportowa
czy niemiecki.
(szczególnie autostrady); IT/ICT (w tym urządzenia i części oraz
branża gamingowa);
Rozmowy biznesowe nierzadko nie przebiegają
Słaba rozpoznawalność polskich marek;
według ustalonego planu i zaplanowanego
czasu. E-commerce – szybko rozwijający się
Mały rynek zbytu; rynek sprzedaży online;
Istotna jest punktualność.
Wrażliwość cenowa konsumentów; Branża jachtowa.
Na wstępnych spotkaniach biznesowych rzadko
pojawia się osoba decyzyjna. Wysoka konkurencja na rynku lokalnym ze
strony krajów Europy Zachodniej;
W rozmowach nie wolno poruszać kwestii
historii Jugosławii, zwłaszcza kwestii Wzrastające bezrobocie;
wojskowych.
Zmniejszająca się populacja (18% Chorwatów
żyje poza krajem).
PRZYDATNE LINKI:
Strona rządowa dla przedsiębiorców: https://www.hitro.hr