Page 3 - Rynki Zagraniczne - Indonezja
P. 3

ZBH DŻAKARTA
                  Indonezja                                           UWARUNKOWANIA RYNKOWE                                                                             AKTUALIZACJA: 29.12.2023





          Indonezja to największy archipelag świata (ok. 18 tys. wysp), rozciągający się wzdłuż równika w Azji Południowo-Wschodniej na przestrzeni 5 tys. km, między Oceanem Indyjskim a Pacyfikiem. Czwarta co do wielkości
          populacji  (273,5  mln  mieszkańców),  siódma  pod  względem  wielkości  PKB  PSN  gospodarka  świata  (czwarte  najbogatsze  państwo  do  2060  r.  wg.  prognozy  OECD).  73  miejsce  w  rankingu  DB  2020.  Indonezja
          charakteryzuje  się  nieprzerwanym  wzrostem  gospodarczym  na  poziomie  5%  rdr  od  początku  XXI  w.,  jedynym  systemem  demokracji  parlamentarnej  w  regionie  ASEAN  oraz  dynamicznie  rosnącą  klasą  średnią.
          W parlamencie trwają prace nad specustawą ekonomiczno-inwestycyjną „Omnibus Law” oraz porozumieniem handlowym z UE (CEPA).  Rząd RI sformułował strategię rozwoju do 2040 „Indonezja 2040” oraz „Industry
          4.0”  w oparciu o rozwój nowych technologii. Eksport z Polski do Indonezji przyspieszył w ostatnich latach, w 2019 wzrósł o 46,4%, osiągając rekordowy poziom 190,7 mln EUR.




                     ELEMENTY KULTURY BIZNESU                                      MOCNE I SŁABE STRONY                                          PERSPEKTYWY DLA BRANŻ

              Wielokulturowość:    zróżnicowane    etnicznie              Struktura społeczna: wielkość rynku: 273,5 mln                Żywność, zwłaszcza przetworzona. Polska może
              i    religijnie   społeczeństwo.     Szacunek               os., młode społeczeństwo, ponad 50% populacji                 eksportować mleko i produkty mleczne.
              i zrozumienie dla innych tradycji/norm mają                 to osoby poniżej 30 roku życia.
              kluczową rolę w relacjach biznesowych.                                                                                    Technologie informatyczne, w tym związane
                                                                          Fundamenty makroekonomiczne, wysoki wzrost                    z cyberbezpieczeństwem, sztuczną inteligencją
              Relacje: podstawą udanej współpracy jest                    gospodarczy, rosnąca klasa średnia.                           (AI), machine learning (ML), cloud i blockchain.
              wypracowanie długoterminowych kontaktów
              osobistych.                                                 Kompleksowe porozumienie handlowe         z UE                Kosmetyki    i   usługi   medyczne,     produkty
                                                                          (CEPA) planowane na 2021 r.                                   innowacyjne, naturalne, atrakcyjne opakowanie,

              Osobowość: Indonezyjczycy z natury pogodni                                                                                konkurencyjna    cena,    dopasowany      przekaz
              wyrażają intencje zachowaniem i gestami.                    Bariery wejścia i bariery handlowe m.in.                      marketingowy.
              Uśmiech    może    oznaczać    aprobatę    jak              certyfikat HALAL, certyfikat SNI, rejestracja
              i zakłopotanie. Nie pokazuje się bezpośrednio               w urzędzie BPOM wymagające długoterminowej                    Transport – sektor morski: budowa promów
              gniewu/słowa „nie”.                                         strategii.                                                    oraz   zarządzanie  portami.   Sektor   kolejowy:
                                                                                                                                        podzespoły, maszyny, bezpieczeństwo.
              Czas: Podejście do czasu jest elastyczne.                   Niespójność   sytemu    prawnego,   nadmierna
              Indonezyjczycy     zapominają       odpisywać               i    często    skorumpowana       administracja
              na korespondencję, ważny jest „follow up”.                  państwowa oraz brak innowacyjności.


          PRZYDATNE LINKI:

          Formularz kontaktowy PAIH:  https://www.paih.gov.pl/kontakt |  Ease of Doing Business: https://tradingeconomics.com/indonesia/ease-of-doing-business
          Index of Economic Freedom:https://www.heritage.org/index/country/indonesia
   1   2   3   4