Page 3 - Rynki Zagraniczne - Indonezja
P. 3
ZBH DŻAKARTA
Indonezja UWARUNKOWANIA RYNKOWE AKTUALIZACJA: 29.12.2023
Indonezja to największy archipelag świata (ok. 18 tys. wysp), rozciągający się wzdłuż równika w Azji Południowo-Wschodniej na przestrzeni 5 tys. km, między Oceanem Indyjskim a Pacyfikiem. Czwarta co do wielkości
populacji (273,5 mln mieszkańców), siódma pod względem wielkości PKB PSN gospodarka świata (czwarte najbogatsze państwo do 2060 r. wg. prognozy OECD). 73 miejsce w rankingu DB 2020. Indonezja
charakteryzuje się nieprzerwanym wzrostem gospodarczym na poziomie 5% rdr od początku XXI w., jedynym systemem demokracji parlamentarnej w regionie ASEAN oraz dynamicznie rosnącą klasą średnią.
W parlamencie trwają prace nad specustawą ekonomiczno-inwestycyjną „Omnibus Law” oraz porozumieniem handlowym z UE (CEPA). Rząd RI sformułował strategię rozwoju do 2040 „Indonezja 2040” oraz „Industry
4.0” w oparciu o rozwój nowych technologii. Eksport z Polski do Indonezji przyspieszył w ostatnich latach, w 2019 wzrósł o 46,4%, osiągając rekordowy poziom 190,7 mln EUR.
ELEMENTY KULTURY BIZNESU MOCNE I SŁABE STRONY PERSPEKTYWY DLA BRANŻ
Wielokulturowość: zróżnicowane etnicznie Struktura społeczna: wielkość rynku: 273,5 mln Żywność, zwłaszcza przetworzona. Polska może
i religijnie społeczeństwo. Szacunek os., młode społeczeństwo, ponad 50% populacji eksportować mleko i produkty mleczne.
i zrozumienie dla innych tradycji/norm mają to osoby poniżej 30 roku życia.
kluczową rolę w relacjach biznesowych. Technologie informatyczne, w tym związane
Fundamenty makroekonomiczne, wysoki wzrost z cyberbezpieczeństwem, sztuczną inteligencją
Relacje: podstawą udanej współpracy jest gospodarczy, rosnąca klasa średnia. (AI), machine learning (ML), cloud i blockchain.
wypracowanie długoterminowych kontaktów
osobistych. Kompleksowe porozumienie handlowe z UE Kosmetyki i usługi medyczne, produkty
(CEPA) planowane na 2021 r. innowacyjne, naturalne, atrakcyjne opakowanie,
Osobowość: Indonezyjczycy z natury pogodni konkurencyjna cena, dopasowany przekaz
wyrażają intencje zachowaniem i gestami. Bariery wejścia i bariery handlowe m.in. marketingowy.
Uśmiech może oznaczać aprobatę jak certyfikat HALAL, certyfikat SNI, rejestracja
i zakłopotanie. Nie pokazuje się bezpośrednio w urzędzie BPOM wymagające długoterminowej Transport – sektor morski: budowa promów
gniewu/słowa „nie”. strategii. oraz zarządzanie portami. Sektor kolejowy:
podzespoły, maszyny, bezpieczeństwo.
Czas: Podejście do czasu jest elastyczne. Niespójność sytemu prawnego, nadmierna
Indonezyjczycy zapominają odpisywać i często skorumpowana administracja
na korespondencję, ważny jest „follow up”. państwowa oraz brak innowacyjności.
PRZYDATNE LINKI:
Formularz kontaktowy PAIH: https://www.paih.gov.pl/kontakt | Ease of Doing Business: https://tradingeconomics.com/indonesia/ease-of-doing-business
Index of Economic Freedom:https://www.heritage.org/index/country/indonesia