Page 3 - Rynki Zagraniczne - Japonia
P. 3

ZBH TOKIO
                   Japonia                                            UWARUNKOWANIA RYNKOWE                                                                             AKTUALIZACJA:  29.12.2023





          Gospodarka  Japonii  –  trzecia  pod  względem  wielkości  PKB  gospodarka  świata,  lider  w  sferze  innowacji  i  patentów.  Największy  udział  w  wytwarzaniu  PKB  mają  usługi  (ponad  72%)  oraz  przemysł
          (ok.  26%).  Główne  gałęzie  przemysłu  to:  motoryzacyjny,  elektroniczny,  maszynowy,  farmaceutyczny,  stalowy  i  chemiczny.  Doskonale  rozwinięta  infrastruktura  transportowa,  logistyczna
          i energetyczna efektywnie wspiera działalność biznesową. Japonia na liście polskich rynków eksportowych zajęła w 2022 r. 45. pozycję z udziałem 0,23% (ok. 785,3 mln EUR), z kolei w imporcie rynek ten
          jest 18. partnerem Polski z udziałem 1,46% (5,33 mld EUR). Polska w handlu z Japonią notuje deficyt, który w 2022 r. wyniósł ponad 4,54 mld euro.


                     ELEMENTY KULTURY BIZNESU                                           MOCNE I SŁABE STRONY                                       PERSPEKTYWY DLA BRANŻ


               RELACJE - Japończycy przywiązują ogromna wagę do              3-cia gospodarka świata, duży i chłonny rynek;                Niezmiennie    od   lat   dużą   popularnością
               bezpośredniego kontaktu w relacjach biznesowych,                                                                            w Japonii cieszy się polski puch gęsi i kaczy,
               niezbędne są wizyty i regularne spotkania osobiste;                                                                         ceramika oraz alkohole mocne;
                                                                             wysoka siła nabywcza 125 mln konsumentów;
               WIZYTÓWKA I UKŁON – wymiana wg protokołu przy
               pierwszym spotkaniu;                                                                                                        Branża spożywcza – duże szanse mają produkty
                                                                             stabilne otoczenie prawne, finansowe                          żywnościowe o długim okresie przydatności do
               CZAS  –  powolny   proces  decyzyjny,  wynikający             i biznesowe, wydajna administracja;
               z hierarchiczności przedsiębiorstw japońskich;                                                                              spożycia    np.    wysokobiałkowe     przekąski
                                                                                                                                           i   żywność funkcjonalna, wysokogatunkowe
               IMPORTER - rozbudowana sieć dystrybucji, niezbędny            bardzo silna krajowa i zagraniczna konkurencja;               słodycze i czekolady, artykuły mleczarskie oraz
               pośrednik/importer w eksporcie;
                                                                                                                                           produkty prozdrowotne;
               TARGI BRANŻOWE - obecność i kontakt bezpośredni               dominują produkty o silnej marce, nieufność
               niezbędny do rozpoczęcia eksportu;                                                                                          Mięso i ryby – przetworzony łosoś oraz ryby
                                                                             konsumentów do nowych towarów;
               PERFEKCJONIZM - wysokie wymagania ze strony rynku                                                                           w puszkach, wołowina i drób;
               i konsumenta;
                                                                             restrykcyjne    wymagania      jakościowe     oraz            Wysokiej jakości karma i akcesoria dla zwierząt
               DOTRZYMYWANIE SŁOWA - zobowiązanie ustne równe
               pisemnemu;                                                    fitosanitarne;                                                domowych;

               STAŁY ZYSK - a nie szybki zysk, długoterminowa, lojalna                                                                     Sektor gier komputerowych, oprogramowania
               współpraca;                                                   czasochłonne procesy negocjacyjne i decyzyjne.
                                                                                                                                           i telemedycyny.
               SUKCES w Japonii - to sukces w jakimkolwiek innym
               miejscu w Azji.



         PRZYDATNE LINKI:
         Index of Economic Freedom: https://www.heritage.org/index/country/japan |   Formularz kontaktowy PAIH:  https://www.paih.gov.pl/kontakt
   1   2   3   4