Page 3 - Rynki Zagraniczne - Portugalia
P. 3

ZBH LIZBONA
                    Portugalia                                        UWARUNKOWANIA RYNKOWE                                                                             AKTUALIZACJA: 29.12.2023






           Portugalia to perspektywiczny rynek zbytu dla polskich produktów i usług. Od kilku lat oba kraje zachowują dynamiczną wymianę towarową rosnącą w tempie ok. 13% rok do roku,
           a dzięki cenowej i jakościowej przewadze konkurencyjnej nad dostawcami z zachodniej Europy, polskie przedsiębiorstwa mają realną szansę zaistnieć na rynku portugalskim oraz
           innych rynkach portugalskojęzycznych.




                 ELEMENTY KULTURY BIZNESU                                              MOCNE I SŁABE STRONY                                        PERSPEKTYWY DLA BRANŻ


              Wysoki odsetek firm rodzinnych, szczególnie                     Portugalia  jest   uzależniona   od   importu
              w    sektorze  MŚP.    Przewaga    bezpośrednich                produktów    z   zagranicy  na   dużą    skalę.              Kosmetyczny
              kontaktów     nad    korespondencją     mailową,                Występuje     wysoka     dynamika     obrotów
              umiarkowana     znajomość    języka  angielskiego               handlowych z Polską, ograniczona produkcja                   Innowacyjne projekty turystyczne
              w rozmowach z zagranicznymi kontrahentami.                      przemysłowa w gospodarce narodowej.

                                                                                                                                           Meblarski
              Ważnym elementem jest budowanie zaufania oraz                   Chłonny rynek zbytu z wysokim poziomem
              długofalowych relacji biznesowych z portugalskim                konsumpcji, dobrze rozwinięty kanał HoReCa.
              kontrahentem, zalecane są regularne spotkania                                                                                Motoryzacyjny
              z klientem.                                                     Możliwość ekspansji na rynki portugalsko-
                                                                              języczne (m.in. Angola, Brazylia, Mozambik) –
              Duże      przywiązanie     Portugalczyków     do                wspólnota językowa 260 milionów osób.                        Rolno-spożywczy
              regionalnych obyczajów i gastronomii. Rozmowy
              biznesowe często prowadzone są przy posiłku                     Opóźnienia w płatnościach i dostawach towaru,
              i winie w nieformalnej atmosferze.                              bariera językowa.

                                                                              Biurokracja w urzędach portugalskich, problem
                                                                              z wiarygodnością kontrahentów, wysokie koszty
                                                                              logistyczne.




        PRZYDATNE LINKI:
        Formularz kontaktowy PAIH:  https://www.paih.gov.pl/kontakt
        Portugalski odpowiednik PAIH (AICEP): http://www.portugalglobal.pt/  |  Index of Economic Freedom: https://www.heritage.org/index/country/portugal
   1   2   3   4