Page 3 - Rynki Zagraniczne - Serbia
P. 3

Serbia                                              UWARUNKOWANIA RYNKOWE                                                                        ZBH BELGRAD
                                                                                                                                                                      AKTUALIZACJA: 29.12.2023






           Serbia jest krajem o wysokim i niewykorzystanym potencjale handlowym, wciąż mało znanym wciąż polskich przedsiębiorców. Będąc od 2012 r. kandydatem do UE Serbia stopniowo
           przybliża swoje prawodawstwo regulacjom unijnym, wdrażane reformy stale ułatwiają prowadzenie biznesu w kraju. Serbska gospodarka jest w dużej mierze uzależniona od importu,
           wybór produktów dostępnych dla konsumentów jest znacznie ograniczony, dzięki czemu rynek wciąż jest niezwykle chłonny.





                   ELEMENTY KULTURY BIZNESU                                        MOCNE I SŁABE STRONY                                       PERSPEKTYWY DLA BRANŻ


             .  Kultura  biznesowa   w    Serbii  jest  silnie            .  Chłonny rynek zbytu, uzależnienie od importu w        .      Rolno-spożywczy
              zorientowana na budowanie relacji, Serbowie                   wielu branżach.
              znani są ze swojej gościnności i towarzyskości, a
              budowanie długofalowych relacji biznesowych                 .  Wejście na rynek serbski może stanowić otwarcie       .      Maszyny i urządzenia
              przeplata   się  z   relacjami  o   charakterze               do wejścia na kolejne rynki bałkańskie (ok. 18
              prywatnym.                                                    mln konsumentów). Serbia posiada bezcłowy
                                                                            dostęp do ok. 15% rynków światowych, w tym                    Budowa i wykańczanie
             .  Nawiązanie współpracy biznesowej może być                   Turcji czy Chin.                                       .
              poprzedzone dłuższym procesem budowania
                                                                          .
              relacji.                                                      Pozytywne nastawienie do Polski i polskich
                                                                            marek.                                                 .      IT/ICT

             .  Większość spotkań biznesowych odbywa się w                  Rozbudowana i nietransparentna biurokracja,
              kawiarniach przy kawie. Serbska kultura picia                  .
                                                                            wysokie wymagania formalne, zmienność                         Kosmetyki
              kawy jest istotnym elementem lokalnej kultury                 przepisów prawnych i celnych.
              biznesu. Część spotkań odbywa się przy
              posiłkach.                                                    Słabość rządów prawa, słabość systemu
                                                                             .
                                                                            sądownictwa.
        .

        PRZYDATNE LINKI:
        1. Formularz kontaktowy PAIH: https://www.paih.gov.pl/kontakt
        2. Serbska agencja inwestycyjna: https://ras.gov.rs/en/invest-in-serbia, Serbska Izba Gospodarcza: https://pks.rs/
   1   2   3   4