Page 2 - Umowa handlowa UK - UE
P. 2

Standardy lub równe szanse

               Obie strony uzgodniły minimalny poziom norm środowiskowych, socjalnych i pracowniczych. Jednym
               z największych punktów spornych podczas rozmów było naleganie przez UE na „klauzulę ewolucji” lub
               „mechanizm równoważności”. Pozwoliłoby to każdej ze stron na jednostronne stosowanie ceł wobec
               tej, której standardy odbiegają od wcześniej ustalonych. Osiągnięty kompromis bardziej przypomina
               jednak mechanizm kontroli postulowany przez Wielką Brytanię – wyznaczenie daty przeglądu ustaleń,
               kiedy to obie strony mogłyby omówić podniesienie podstawowego minimum, poniżej którego żadna
               nie mogłaby zejść. Umowa ostatecznie zawiera klauzulę „równoważenia”, która umożliwia każdej ze
               stron zainicjowanie formalnego przeglądu ekonomicznych części umowy, w tym minimalnego poziomu
               standardów. Jeżeli którakolwiek ze stron zwleka z ustaleniem nowego progu dla standardów, druga
               może zastosować taryfy pod warunkiem zatwierdzenia przez niezależny organ arbitrażowy.
               Reguły pochodzenia


               Preferencyjne stawki celne będą stosowane tylko dla tych produktów, które spełnią odpowiednie reguły
               pochodzenia. Wielka Brytania przekonała Brukselę, że materiały i przetwórstwo drugiej strony należy
               przyjmować jako wkład krajowy (tzw. kumulacja bilateralna), w związku z czym produkt podlegałby
               taryfom celnym tylko wtedy, gdyby więcej niż określony procent wartości dodanej danego produktu
               (sposób obliczania i szczegółowe wartości podane są w załącznikach ORIG do umowy) nie był efektem
               wytwórstwa brytyjskiego bądź unijnego, np. ponad 30% w przypadku soli lub ponad 50% w przypadku
               chemikaliów  organicznych.  Londynowi nie  udało  się  wynegocjować kumulacji  diagonalnej,  która
               obejmowałaby części składowe z krajów takich jak Japonia i Turcja, z  którymi Wielka  Brytania i  UE
               zawarły umowy handlowe.

               Transport

               Transport lotniczy i  spedycja drogowa będą kontynuowane na poprzednich zasadach. Przewoźnicy
               nadal będą mogli świadczyć swoje usługi bez specjalnych zezwoleń, a pojazdy unijne w UK będą miały
               prawo do dwóch przejazdów kabotażowych w tygodniu. To ulga dla branży logistycznej, która obawiała
               się, że znaczna liczba kierowców zostanie zablokowana. Zawarcie porozumienia w tej kwestii zależało
               od  tego,  czy  Wielka  Brytania  pozostanie  członkiem  Europejskiej  Wspólnej  Przestrzeni  Lotniczej,
               samoloty będą jednak latać w ramach umowy tymczasowej, która będzie wymagać pilnej renegocjacji.

               Rozwiązywanie sporów


               Był  to  jeden  z  najtrudniejszych  obszarów negocjacji,  ponieważ zawiera  mechanizm  rozstrzygania
               sporów  handlowych na  nadchodzące  dziesięciolecia.  Według  niektórych  polityków  UE  że  spór
               w sprawie mechanizmu arbitrażowego był największą przeszkodą w zawarciu umowy – obawiano się,
               że Wielka Brytania może z czasem (i w zależności od tego, jaki rząd sprawuje władzę) odejść tak dalece
               od standardów UE, że jej przewaga konkurencyjna doprowadzi do powstania „Singapuru nad Tamizą”.
               Jeżeli którakolwiek ze stron uważa, że ustalone reguły współpracy zostały naruszone, może odwołać się
               do zgodnego z zasadami międzynarodowymi niezależnego arbitrażu, który powinien podjąć działania
               w celu  rozstrzygnięcia sporu w ciągu  30 dni. Gdyby uznano przedstawione zarzuty za  błędne lub
               nadmierne, poszkodowany mógłby zastosować środki kompensacyjne.

               Nauka

               Wielka Brytania będzie nadal uczestniczyć w flagowym programie UE „Horizon Europe” o wartości 80
               miliardów euro  jako płacący  członek stowarzyszony. Będzie również kontynuowana współpraca w
               ramach programów Copernicus i Euratom.
   1   2   3