Page 2 - Japońskie ABC - przewodnik po kulturze biznesu
P. 2

Wizytówka
                                                                   Twój potencjalny
      Wizytówki są ważnie w Japonii, a ich wymiana odbywa się zgodnie
      z protokołem. Jeśli prowadzisz interesy, noś wizytówki w ładnym  Ty  klient
      wizytowniku, nie wyciągaj wizytówek ze swojego portfela czy
      kieszeni. Jakość i stan twojej wizytówki wiele mówią o tym, jak
      zamierzasz prowadzić biznes. Jako pierwszej podaj wizytówkę osobie
      starszej wiekiem. Trzymaj wizytówkę obiema rękami, skieruj druk
      w stronę odbiorcy, aby mogli odczytać ją bez odwracania.

      Po otrzymaniu wizytówki podziękuj drugiej osobie i ukłoń się lekko, odbierz wizytówkę partnera obiema rękami
      i przytrzymaj ją za dwa górne rogi, aby nie zasłaniać ważnych informacji, takich jak nazwisko czy stanowisko osoby.
      Trzymaj wizytówkę przez chwilę z szacunkiem i przeczytaj ją. W razie potrzeby jest to dobra okazja, aby zapytać
      o wymowę imienia czy nazwiska.

      Trzymaj wizytówki partnerów na stole podczas spotkania, połóż wyżej lub na początku wizytówkę osoby
      z najwyższym stanowiskiem. Nie chowaj wizytówki partnera w tylną kieszeń spodni lub do portfela.

      Na spotkanie weź więcej wizytówek niż myślisz, że będziesz potrzebować.


    Grupa                                          Hierarchia i system Ringi
    Jest ważniejsza niż jednostka. Japonia jest    Hierarchia (wieku, stanowiska) odgrywa
    społeczeństwem opartym na grupach,             kluczową rolę zarówno w relacjach społecznych,
    w którym priorytetem jest harmonia, konsensus  jak i biznesowych w Japonii. Charakterystycznym
    i praca zespołowa ponad indywidualne potrzeby  elementem procesu podejmowania decyzji jest
    lub uznanie. Unikaj wyróżniania kogoś, w tym   system ringi, polegający na grupowym
    siebie.                                        decydowaniu o przedsiębiorstwie.


                                  ZACHOWANIE I GESTY


                    Skromność
                    Nie wywyższaj się, skromność jest dużą cnotą w Japonii, nie chwal swoich kolegów, rodziny, firmy.
                    Wdzięczność
                    Okazuj wdzięczność, a nawet przepraszaj. Podziękuj partnerowi za przyjazd na spotkanie
                    z odległego miejsca i przeproś/powiedz, że jest ci przykro, że droga była tak długa, chociaż nie
                    jesteś za to odpowiedzialny.
    Cierpliwość
    Wydłużony proces decyzyjny w japońskich firmach opierający się na zasadach hierarchii, wpływa na długi okres
    oczekiwania na odpowiedź i rozpoczęcie współpracy. Bądź cierpliwy.
    Emocje
    Panuj nad emocjami, nie okazuj szczególnie negatywnych lub pozytywnych emocji, stosuj silną samokontrolę.
    HAI  はい
    Słowo „TAK”, używane w czasie rozmowy jako sygnał, że odbiorca słucha, choć niekoniecznie zgadza się z rozmówcą.
    Język
    Spróbuj powiedzieć coś po japońsku, wysiłek będzie doceniony! Pod koniec spotkania podsumuj kluczowe punkty na
    piśmie. Japończycy lepiej znają angielski pisemny niż mówiony.
                                                                               2
   1   2   3   4