Page 2 - Japońskie ABC - przewodnik po kulturze biznesu
P. 2
Wizytówka
Twój potencjalny
Wizytówki są ważnie w Japonii, a ich wymiana odbywa się zgodnie
z protokołem. Jeśli prowadzisz interesy, noś wizytówki w ładnym Ty klient
wizytowniku, nie wyciągaj wizytówek ze swojego portfela czy
kieszeni. Jakość i stan twojej wizytówki wiele mówią o tym, jak
zamierzasz prowadzić biznes. Jako pierwszej podaj wizytówkę osobie
starszej wiekiem. Trzymaj wizytówkę obiema rękami, skieruj druk
w stronę odbiorcy, aby mogli odczytać ją bez odwracania.
Po otrzymaniu wizytówki podziękuj drugiej osobie i ukłoń się lekko, odbierz wizytówkę partnera obiema rękami
i przytrzymaj ją za dwa górne rogi, aby nie zasłaniać ważnych informacji, takich jak nazwisko czy stanowisko osoby.
Trzymaj wizytówkę przez chwilę z szacunkiem i przeczytaj ją. W razie potrzeby jest to dobra okazja, aby zapytać
o wymowę imienia czy nazwiska.
Trzymaj wizytówki partnerów na stole podczas spotkania, połóż wyżej lub na początku wizytówkę osoby
z najwyższym stanowiskiem. Nie chowaj wizytówki partnera w tylną kieszeń spodni lub do portfela.
Na spotkanie weź więcej wizytówek niż myślisz, że będziesz potrzebować.
Grupa Hierarchia i system Ringi
Jest ważniejsza niż jednostka. Japonia jest Hierarchia (wieku, stanowiska) odgrywa
społeczeństwem opartym na grupach, kluczową rolę zarówno w relacjach społecznych,
w którym priorytetem jest harmonia, konsensus jak i biznesowych w Japonii. Charakterystycznym
i praca zespołowa ponad indywidualne potrzeby elementem procesu podejmowania decyzji jest
lub uznanie. Unikaj wyróżniania kogoś, w tym system ringi, polegający na grupowym
siebie. decydowaniu o przedsiębiorstwie.
ZACHOWANIE I GESTY
Skromność
Nie wywyższaj się, skromność jest dużą cnotą w Japonii, nie chwal swoich kolegów, rodziny, firmy.
Wdzięczność
Okazuj wdzięczność, a nawet przepraszaj. Podziękuj partnerowi za przyjazd na spotkanie
z odległego miejsca i przeproś/powiedz, że jest ci przykro, że droga była tak długa, chociaż nie
jesteś za to odpowiedzialny.
Cierpliwość
Wydłużony proces decyzyjny w japońskich firmach opierający się na zasadach hierarchii, wpływa na długi okres
oczekiwania na odpowiedź i rozpoczęcie współpracy. Bądź cierpliwy.
Emocje
Panuj nad emocjami, nie okazuj szczególnie negatywnych lub pozytywnych emocji, stosuj silną samokontrolę.
HAI はい
Słowo „TAK”, używane w czasie rozmowy jako sygnał, że odbiorca słucha, choć niekoniecznie zgadza się z rozmówcą.
Język
Spróbuj powiedzieć coś po japońsku, wysiłek będzie doceniony! Pod koniec spotkania podsumuj kluczowe punkty na
piśmie. Japończycy lepiej znają angielski pisemny niż mówiony.
2