Page 3 - Japońskie ABC - przewodnik po kulturze biznesu
P. 3

Wymówki
                    Jeśli nie spełnisz oczekiwań partnera biznesowego, nie stosuj wymówek, przeproś go za
                    niedogodności i zapewnij, że postarasz się rozwiązać problem.
                    Odmowa
                    Bezpośrednia odmowa może wiązać się z utratą dobrego wizerunku. Na ogół, jeśli japoński
                    rozmówca odpowie ,,Przemyślę to”, „To może być trudne”, zwykle oznacza to jego kategoryczną
                    odmowę.

    Utrata twarzy
    Unikaj spowodowania, że ktoś „straci twarz”, poprawiając kogoś publicznie, zwracając uwagę na jego błąd. Jeśli musisz
    kogoś skorygować, zrób to na osobności.
    Agresja
    Nie angażuj się w bezpośrednią konfrontację lub agresywną strategię. Ważne jest harmonijne
    i niekonfrontacyjne zachowanie oraz bardziej dyplomatyczna komunikacja.
    Gesty
    Podczas gestykulacji unikaj wskazywania palcem ludzi. Wskazywanie palcami lub pałeczkami uważane jest w Japonii za
    szczególnie niegrzeczne.


                                     JEDZENIE I PICIE

               Alkohol/Posiłek
               Wspólny posiłek jest bardzo istotną częścią nawiązywania kontaktów z japońskimi
               partnerami. W męskim gronie spożywa się dużo alkoholu podczas kolacji, co sprzyja
               rozluźnieniu atmosfery i może wspomóc negocjacje. Mężczyźni, którzy nie chcą pić
               alkoholu, mogą wymówić się stanem zdrowia lub względami religijnymi.

              Pałeczki
              Nie podawaj jedzenia pałeczkami ani nie wbijaj pałeczek w potrawę (to przypomina
              ceremonie związane ze śmiercią).

               Napoje
               Nie nalewaj własnego drinka, napełnij czyjąś szklankę, wtedy partner się zrewanżuje.


               Ramen
               Przy jedzeniu długiego makaronu, należy głośno wciągać (siorbać) jedząc ramen czy soba,
               co oznacza, że potrawa nam smakuje.

               Rachunek
               Zwykle to gospodarz a nie klient sięga po rachunek. Jednak w dobrym tonie jest
               wykazanie chęci zapłaty za posiłek. Jako gospodarz, przy płaceniu nie studiuj rachunku,
               może to być odczytane jako brak zaufania wobec właściciela restauracji.
               Obnoszenie się z pieniędzmi i bogactwem nie jest powszechnym zwyczajem.
              Napiwki
              Napiwki nie są powszechne w Japonii i czasami mogą być uważane za niegrzeczne.
                                                                               3
   1   2   3   4