Page 1 - Newsletter 3 (8.02.2021)
P. 1
Newsletter 3
8.02.2021
Biznes po Brexicie. Przegląd najważniejszych tematów tygodnia
#1 Czy to nie koniec negocjacji ws. Brexitu?
Wielka Brytania wzywa UE do przedłużenia okresu karencji w Irlandii Północnej w celu uniknięcia większego chaosu na granicach.
Wielka Brytania wzywa UE do przedłużenia "okresu karencji" Brexitu w sprawie handlu między Irlandią Północną a Wielką Brytanią, aby uniknąć
większego chaosu na granicach. Według doniesień medialnych, brytyjski minister Michael Gove wystosował list do swojego odpowiednika w
Brukseli, prosząc o złagodzenie kontroli do 2023 roku. Umowa handlowa UE-UK zawarta przez Borisa Johnsona doprowadziła już do poważnych
zakłóceń w ruchu towarowym pomiędzy Irlandią Północną a Wielką Brytanią, w tym do niedoborów niektórych towarów.
Oczekuje się jednak, że sytuacja pogorszy się w kwietniu, chyba że obecny okres karencji zostanie przedłużony. Przemawiając w publicznej
telewizji RTE, irlandzki minister spraw zagranicznych Simon Coveney oznajmił, że jego rząd uważa, że UE powinna wykazać się "elastycznością" w
tej sprawie. "Z perspektywy Irlandii Północnej chcemy, aby była tu pewna elastyczność, jeśli jest to możliwe" – powiedział.
Michael Gove w środę ma prowadzić rozmowy z wiceprzewodniczącym UE Marošem Šefčovičem w kwes i rozszerzenia obecnego protokołu.
Przemawiając we wtorek w Izbie Gmin, powiedział: "Kwes a świadectw zdrowia przy wywozie zwierząt, ale także inne zagadnienia pozostają
wciąż do rozwiązania"
Źródło: h ps://www.independent.co.uk/news/uk/poli cs/brexit-grace-period-eu-northern-ireland-b1796873.html
#2 Brexit pozostawia gorzki smak i górę ubrań - utrudnień ciąg dalszy
Minął ponad miesiąc, odkąd Wielka Brytania stała się państwem trzecim dla Unii Europejskiej, jednak dostosowanie się do nowych przepisów nie
było łatwe dla niektórych firm.
Trzy firmy z północno-wschodniego regionu Wielkiej Brytanii ujawniają rzeczywistość dostosowywania się do nowych zasad, od zachęt
rozpoczęcia swojej działalności w Europie, poprzez zatrzymanie swoich towarów w porcie do zwiększonych kosztów przekroczenia granicy.
Dave Stone jak mało kto zna się na ważeniu piwa, a jego browar Wylam z siedzibą w Newcastle okazał się hitem także poza północno-wschodnią
częścią Anglii. Ponieważ obostrzenia Covid powodują, że większość obiektów pozostaje zamknięta, połowa jego działalności nie funkcjonuje, ale
sprzedaż jego produktów nadal trwa w Internecie. Jednak Brexit wprowadził nowe przepisy, a ze względu na problemy z wysyłką, Stone nie był w
stanie sprzedawać swoich towarów klientom w UE, co stanowi jedną czwartą jego działalności.
Jego piwa marnieją w portach lub są odsyłane, skutecznie blokując produkty z Europy.
„Przed 1 stycznia mogliśmy sprzedawać do Paryża tak łatwo, jak Peterlee lub Kopenhaga, tak łatwo jak Carlisle, a teraz całkowicie się to
zatrzymało”- powiedział. Rząd poradził Panu Stone, aby przeniósł część pracy do UE, by pomóc przezwyciężyć trudności, mimo że został zmuszony
do zwolnienia swoich pracowników w Newcastle z powodu pandemii. W North Shields góra używanej odzieży gromadzi się w ECS Tex les, która
działa od 2004 roku. ECS Tex les, prowadzi zbiórki odzieży od drzwi do drzwi i zarządza bankami odzieży dla organizacji charytatywnych.
Darowizny są sortowane, reperowane i pakowane do pojemników, które mają być sprzedawane w Europie i poza nią.
Ale teraz, ponieważ produkty nie były pierwotnie wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, firma została poinformowana, że będzie musiała zapłacić
cło przywozowe w wysokości 5,3% za kontenery wysyłane do UE. „W grudniu nie było żadnych problemów, a w styczniu mamy zapłacić, co nie jest
tym, co uzgodniliśmy, ponieważ mieliśmy transakcję 0%” - powiedział współpracownik James Officer. Na biznes miały wpływ tzw. „Reguły
pochodzenia” oraz interpretacja UE dotycząca miejsca wytworzenia produktu.
ECS Tex les wysyła do Europy pięć kontenerów ubrań tygodniowo, z których każdy waży około 20 ton (20 000 kg). Kontenery utknęły w porcie na
Łotwie, który pobiera opłatę za ich przetrzymywanie.