Page 1 - Newsletter 3 (8.02.2021)
P. 1

Newsletter 3



                                                              8.02.2021








       Biznes po Brexicie. Przegląd najważniejszych tematów tygodnia



    #1      Czy to nie koniec negocjacji ws. Brexitu?


            Wielka Brytania wzywa UE do przedłużenia okresu karencji w Irlandii Północnej w celu uniknięcia większego chaosu na granicach.
            Wielka Brytania wzywa UE do przedłużenia "okresu karencji" Brexitu w sprawie handlu między Irlandią Północną a Wielką Brytanią, aby uniknąć
            większego chaosu na granicach. Według doniesień medialnych, brytyjski minister Michael Gove wystosował list do swojego odpowiednika w
            Brukseli, prosząc o złagodzenie kontroli do 2023 roku. Umowa handlowa UE-UK zawarta przez Borisa Johnsona doprowadziła już do poważnych
            zakłóceń w ruchu towarowym pomiędzy Irlandią Północną a Wielką Brytanią, w tym do niedoborów niektórych towarów.

            Oczekuje się jednak, że sytuacja pogorszy się w kwietniu, chyba że obecny okres karencji zostanie przedłużony. Przemawiając w publicznej
            telewizji RTE, irlandzki minister spraw zagranicznych Simon Coveney oznajmił, że jego rząd uważa, że UE powinna wykazać się "elastycznością" w
            tej sprawie. "Z perspektywy Irlandii Północnej chcemy, aby była tu pewna elastyczność, jeśli jest to możliwe" – powiedział.
            Michael Gove w środę ma prowadzić rozmowy z wiceprzewodniczącym UE Marošem Šefčovičem w kwes i rozszerzenia obecnego protokołu.
            Przemawiając we wtorek w Izbie Gmin, powiedział: "Kwes a świadectw zdrowia przy wywozie zwierząt, ale także inne zagadnienia pozostają
            wciąż do rozwiązania"

            Źródło: h ps://www.independent.co.uk/news/uk/poli cs/brexit-grace-period-eu-northern-ireland-b1796873.html


    #2      Brexit pozostawia gorzki smak i górę ubrań - utrudnień ciąg dalszy



            Minął ponad miesiąc, odkąd Wielka Brytania stała się państwem trzecim dla Unii Europejskiej, jednak dostosowanie się do nowych przepisów nie
            było łatwe dla niektórych firm.
            Trzy  firmy  z  północno-wschodniego  regionu  Wielkiej  Brytanii  ujawniają  rzeczywistość  dostosowywania  się  do  nowych  zasad,  od  zachęt
            rozpoczęcia swojej działalności w Europie, poprzez zatrzymanie swoich towarów w porcie do zwiększonych kosztów przekroczenia granicy.

            Dave Stone jak mało kto zna się na ważeniu piwa, a jego browar Wylam z siedzibą w Newcastle okazał się hitem także poza północno-wschodnią
            częścią Anglii. Ponieważ obostrzenia Covid powodują, że większość obiektów pozostaje zamknięta, połowa jego działalności nie funkcjonuje, ale
            sprzedaż jego produktów nadal trwa w Internecie. Jednak Brexit wprowadził nowe przepisy, a ze względu na problemy z wysyłką, Stone nie był w
            stanie sprzedawać swoich towarów klientom w UE, co stanowi jedną czwartą jego działalności.

             Jego piwa marnieją w portach lub są odsyłane, skutecznie blokując produkty z Europy.

            „Przed 1 stycznia mogliśmy sprzedawać do Paryża tak łatwo, jak Peterlee lub Kopenhaga, tak łatwo jak Carlisle, a teraz całkowicie się to

            zatrzymało”- powiedział. Rząd poradził Panu Stone, aby przeniósł część pracy do UE, by pomóc przezwyciężyć trudności, mimo że został zmuszony
            do zwolnienia swoich pracowników w Newcastle z powodu pandemii. W North Shields góra używanej odzieży gromadzi się w ECS Tex les, która
            działa od 2004 roku. ECS Tex les, prowadzi zbiórki odzieży od drzwi do drzwi i zarządza bankami odzieży dla organizacji charytatywnych.
            Darowizny są sortowane, reperowane i pakowane do pojemników, które mają być sprzedawane w Europie i poza nią.

            Ale teraz, ponieważ produkty nie były pierwotnie wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, firma została poinformowana, że będzie musiała zapłacić
            cło przywozowe w wysokości 5,3% za kontenery wysyłane do UE. „W grudniu nie było żadnych problemów, a w styczniu mamy zapłacić, co nie jest
            tym, co uzgodniliśmy, ponieważ mieliśmy transakcję 0%” - powiedział współpracownik James Officer. Na biznes miały wpływ tzw. „Reguły
            pochodzenia” oraz interpretacja UE dotycząca miejsca wytworzenia produktu.

            ECS Tex les wysyła do Europy pięć kontenerów ubrań tygodniowo, z których każdy waży około 20 ton (20 000 kg). Kontenery utknęły w porcie na
            Łotwie, który pobiera opłatę za ich przetrzymywanie.
   1   2   3   4   5   6