Page 3 - Newsletter 3 (8.02.2021)
P. 3

Zakupy online
            Klienci w Wielkiej Brytanii znaleźli się w sytuacji, w której przy zakupach online od sprzedawców z UE ponoszą dodatkowe opłaty.
            Głównym z nich jest VAT lub podatek od sprzedaży. Przed Brexitem płacono podatek VAT według stawki kraju, w którym zakupiono przedmiot, i był
            on zastosowany w momencie zakupu – dla klienta było jasne, cena, którą oferowano, była ceną, którą się płaciło.
            Ponadto wiele mniejszych przedsiębiorstw lub osób fizycznych było zbyt małych, aby naliczać podatek VAT.
            Od czasu Brexitu brytyjski podatek VAT ma zastosowanie do wszystkich zakupów z UE. Więksi sprzedawcy detaliczni zastosują VAT w momencie
            zakupu towarów o wartości poniżej £135, a kupujący w większości nie zauważą różnicy, ponieważ stawki są podobne i są już naliczane podatki VAT.
            Większa zmiana polega na tym, że mniejsi sprzedawcy (którzy są zbyt mali, aby pobierać lokalny podatek VAT) mają teraz podatek VAT w Wielkiej
            Brytanii pobierany automatycznie przez internetowe pla ormy handlowe, z których korzystają, dlatego niektórzy ludzie widzą 20% wzrost cen
            zakupu przy wyborze Wielkiej Brytanii jako miejsca sprzedaży.
            Za wszystko powyżej £135 trzeba będzie zapłacić podatek VAT, gdy przedmiot zostanie dostarczony.
            Również towary o wartości powyżej £135 (z wyjątkiem alkoholu, tytoniu i perfum) mogą być obciążone cłem w wysokości do 25%, jeśli wszystkie
            lub duża część produktu została wyprodukowana poza UE.
            Niektórzy  sprzedawcy  internetowi  zaczęli  pobierać  dodatkowe  opłaty  za  pokrycie  związanych  z  tym  formalności,  a  niektórzy  całkowicie
            zaprzestali sprzedaży klientom w Wielkiej Brytanii.

            Leki
            27 stycznia, Kate Ling z Konfederacji NHS oznajmiła komisji Izby Lordów, że plany awaryjne w celu zapewnienia przepływu leków "przynoszą
            owoce w tej chwili".
            "Do tej pory nie słyszeliśmy o wielu problemach lub przynajmniej o katastrofach", dodała.Przytoczyła kilka problemów organizacji badawczych,
            które  miały  trudności  z  wrażliwymi  na  temperaturę  dostawami  lub  musiały  płacić  kurierom,  aby  zagwarantować  szybką  dostawę  leków,
            składników lub sprzętu. Innym problemem jest dostęp do marihuany leczniczej pochodzącej z Holandii w leczeniu dzieci z ciężką padaczką. Rząd
            właśnie znalazł rozwiązanie, aby utrzymać dostawy do lipca i pracuje nad trwałym rozwiązaniem.

            Usługi finansowe
            Umowa handlowa nie obejmuje usług finansowych. Jednym z wczesnych skutków odczuwalnych w City było to, że około 5,3 miliarda funtów (6
            miliardów euro) dziennego obrotu akcjami denominowanymi w euro opuściło Londyn na początku stycznia dla nowych pla orm handlowych w
            Paryżu i Amsterdamie. Jest bardzo mało prawdopodobne, aby powróciły i nie wiemy jeszcze, jaki będzie to miało wpływ na miejsca pracy.
            Nie jest również jasne, kiedy UE może zdecydować się na uznanie większości brytyjskich systemów regulacyjnych za "równoważne" z jej własnymi.
            Jeśli tak się nie stanie, firmom finansowym będzie o wiele trudniej prowadzić interesy z Europą.
            Obecnie robi się rozeznanie o tym, jak ułatwić notowanie globalnych firm w Londynie, o sektorze fintech (lub technologii finansowej) oraz na
            temat zmieniających się przepisów dotyczących banków kapitałowych i firm ubezpieczeniowych.
            Podobnie jak w przypadku handlu towarami, większe wyzwania w nowej erze będą dla mniejszych firm usługowych, które nie są w stanie tak
            szybko dostosować się do nowych realiów.
            Irlandia Północna
            Większość towarów wysyłanych z Anglii, Walii lub Szkocji do Irlandii Północnej wymaga teraz zgłoszenia celnego. Niektóre produkty żywnościowe
            wymagają również kontroli i dodatkowej dokumentacji, ponieważ Irlandia Północna nadal przestrzega wielu przepisów UE.
            Spowodowało to "poważne problemy" na początku roku, ponieważ niektóre brytyjskie firmy nie wiedziały, jak spełnić nowe wymogi.
            Amazon wstrzymał dostawy alkoholu do Irlandii Północnej, a John Lewis zawiesił wszystkie swoje dostawy do tamtejszych klientów.
            W styczniu nastąpiły pewne zakłócenia w dostawach świeżych produktów,  które trafiły na półki supermarketów, pomimo faktu, że supermarkety
            otrzymały początkowy trzymiesięczny "okres karencji", w którym nie wszystkie pełne kontrole UE były stosowane przy wjeździe do Irlandii
            Północnej.
            Supermarkety już próbują zaopatrywać się w więcej produktów lokalnie lub w Republice Irlandii.
            Istnieją szczególnie rygorystyczne kontrole roślin sprowadzanych do UE, a niektóre przedsiębiorstwa przestały dokonywać sprzedaży do Irlandii
            Północnej.  Przewóz wielu produktów, takich jak wiciokrzew, dąb, sadzeniaki ziemniaków, gleba i inne, jest obecnie zakazany z Wielkiej Brytanii do
            Irlandii Północnej.
            Nowe przepisy dotyczące podróżowania ze zwierzętami domowymi stworzyły również nowe bariery dla właścicieli psów asystujących, którzy
            podróżują  między Wielką Brytanią a Irlandią Północną.

            Źródło: : h ps://www.bbc.co.uk/news/55831263


    #4      Problemy z  nansowaniem budowy BCP (Border Control Point) w Portsmouth mogą
            spowodować znaczne utrudnienia w imporcie/eksporcie żywych zwierząt


            Brexit: Punkty kontroli granicznej dla zwierząt "zbyt drogie" dla portu w Portsmouth. Nie powstanie punkt kontroli granicznej dla zwierząt żywych.
            Właściciele Portsmouth City Council oznajmili, że niedobór finansowania rządowego nie pozwoli im zbudować obiektu, który miałby umożliwić
            weterynarzom kontrolę i zatwierdzanie przywozu zwierząt do Wielkiej Brytanii do hodowli.
            Krajowy Związek Rolników (NFU) twierdzi, że przywóz i wywóz żywych zwierząt zostanie zakłócony po 1 lipca.
            Rząd uspokaja, że sektor hodowlany nie jest całkowicie zależny od Portsmouth.
            Według statystyk NFU, Wielka Brytania importuje wysokiej wartości owce, bydło, świnie i kozy o wartości około 10 milionów funtów do hodowli w
            celach rozpłodowych.
            Problemy wynikają z faktu osiągnięcia przez Wielką Brytanię po 1 stycznia statusu państwa trzeciego, które zajmuje się handlem z Unią
            Europejską.
            Porty muszą mieć gotową infrastrukturę do lipca, aby spełnić rządowy model funkcjonowania granicy.

            Źródło:  h ps://www.bbc.co.uk/news/uk-england-hampshire-55905433
   1   2   3   4   5   6   7