Page 36 - Sektor kosmetyczny w Azji Południowo-Wschodniej
P. 36
Wskazówki dla prowadzenia biznesu w Wietnamie
• Posiadanie długoterminowego planu biznesu na Wietnam jest niezbędne, wybór
pomiędzy:
• Sprzedażą małych ilości w ciągu pierwszych paru lat, lub
• Duża inwestycja początkowa
• Stworzenie relacji (w tym towarzyskich) z dystrybutorem – potrzeba przyjazdu do
Wietnamu przynajmniej 2-3 razy w roku.
• Początkowy okres nawiązywania relacji przejawia się większą liczbą bezpośrednich
spotkań niż kontaktów listownych czy telefonicznych.
• Decyzje podejmowane są przez naczelne kierownictwo i zawsze zabiera to sporo czasu.
W małych firmach przebiega to szybciej.
• Wietnamski partner kilka tygodni po podpisaniu umowy ma tendencje do ponownego
kontaktu w celu renegocjacji kluczowych jej części.
• Hanoi i Ho Chi Minh różnią się pod względem marketingu i zarządzania jak również
preferencji.
• Jeżeli jest to możliwe, kwestie formalne powinno się zlecić lokalnemu partnerowi.
Źródło: Wewnętrzne opracowanie ZBH PAIH HCMC
36 Polska Agencja Inwestycji i Handlu