Page 4 - Broszura "Wiarygodność Kontrahenta"
P. 4
Pandemia covid-19 wywołała poważne zmiany w świecie biznesu.
Jedną z nich jest zmiana sposobu nawiązywania i utrzymywania
kontaktów biznesowych. Zarówno większość eventów
gospodarczych jak i indywidualnych spotkań przedsiębiorców
przeniosła się do przestrzeni wirtualnej.
Nowe warunki funkcjonowania, oparte o istniejące mechanizmy cyfrowe, znacząco ułatwiają
wzajemną komunikację i likwidują problemy związane z odległością. Stwarzają jednak też
szereg zagrożeń, zwłaszcza dla firm dopiero rozpoczynających ekspansję gospodarczą.
Coraz więcej spraw załatwiamy za pośrednictwem maila albo telefonu. Wideokonferencje
stały się trwałym elementem naszego funkcjonowania. Niestety, brak możliwości
bezpośrednich spotkań niesie większe ryzyko oszustwa. W ostatnim czasie do Polskiej Agencji
Inwestycji i Handlu trafia coraz więcej spraw polskich firm, które padły ofiarą oszustwa.
O ile przedsiębiorcy znają dobrze instrumenty prawne w Polsce i wiedzą w jaki sposób i gdzie
szukać lub weryfikować informacje na temat potencjalnego kontrahenta, o tyle sytuacja
w odniesieniu do innych państw jest bardziej skomplikowana.
Poniższe rady, przygotowane przez naszych ekspertów, to podstawowe zasady i wskazówki,
którymi należy się kierować przy zawieraniu nowych kontraktów z zagranicznymi firmami.
Dobrym początkiem dla rozpoczęcia bezpiecznych działań we współpracy z firmami z innych
krajów, jest poznanie lokalnej kultury biznesu i podstawowych informacji o danym rynku.
Pewne elementy, które z naszej perspektywy mogą wydawać się rażącym niedopatrzeniem,
w innych krajach są dosyć powszechne: np. brak specjalnych domen firmowych dla adresów
mailowych, czy nieaktualne wizytówki.
Często oszust podszywający się pod jakąś firmę, albo działający tylko w celu wyłudzeń,
w momencie kiedy zorientuje się, że można poddać go weryfikacji, zrywa kontakt.
Kiedy firma padnie już ofiarą oszustwa, odzyskanie towaru lub pieniędzy jest najczęściej
niemożliwe. Dlatego, zachęcamy do kontaktu z naszą Agencją na etapie, kiedy pojawiają się
pierwsze wątpliwości co do uczciwości potencjalnego kontrahenta – wtedy możemy
skutecznie pomóc.
Polska Agencja inwestycji i Handlu jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy
Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), punktem pierwszego kontaktu dla eksporterów
i inwestorów. Jednym z obszarów działań Agencji jest weryfikacja potencjalnego partnera
biznesowego. Nasz doświadczony zespół skutecznie wspiera przedsiębiorców w tym zakresie,
dzięki ścisłej współpracy z ekspertami PAIH działającymi na rynkach całego świata.
4