Page 13 - Sektor kosmetyczny w Azji Południowo-Wschodniej
P. 13
Wskazówki dla prowadzenia biznesu
• Przypuszczenia: Większość ludzi ma hiszpańsko brzmiące imiona i nazwiska. To wcale nie
znaczy że mówią po hiszpańsku.
• Język: Kontakty biznesowe na Filipinach nie powinny stwarzać większych barier
językowych, ponieważ z większością Filipińczyków można porozumieć się po angielsku.
• Historia: Filipiny były kolonią hiszpańską przez ponad 300 lat; Pierwsza połowa XX wieku
to długi okres amerykańskiej dominacji.
• Wspólny mianownik: Dominującą religią na Filipinach jest katolicyzm (ponad 80%
populacji). Postać papieża Jana Pawła II jest bardzo szanowana.
• Budowanie relacji: Zainwestuj czas w budowanie relacji z dystrybutorem, ponieważ
biznes na Filipinach robi się z ludźmi którym się ufa.
• Cierpliwość: Swobodne podejście do czasu negocjacji, które mogą przeciągnąć się do
kilku dni czy nawet tygodni.
• Decyzje: Należy nastawić się na to, że proces podejmowania decyzji może wymagać
dyskusji na kilku poziomach korporacyjnych, zanim otrzymamy odpowiedź.
• Punktualność: Od Europejczyków oczekuje się punktualności, a spóźnienie się na
spotkanie biznesowe dłużej niż piętnaście minut może zostać potraktowane jako brak
szacunku.
• Prezentacja: Najlepiej przedstawiać pomysły w formie graficznej, bo znacznie lepszy efekt
może przynieść przygotowanie prezentacji, broszury czy katalogu.
Źródło: Opracowanie własne
Sektor kosmetyczny w Azji Płd-Wsch 13