Page 2 - Japonia - zasady etykiety biznesowej
P. 2
Japonia
ZASADY ETYKIETY BIZNESOWEJ
SPOTKANIA BIZNESOWE
Budowanie relacji/ Kontakt osobisty
Prowadzenie działalności gospodarczej w Japonii wymaga kontaktów osobistych i zdobycia
zaufania, co pozwala nawiązać relację biznesową. Poważne rozmowy i kluczowe decyzje
wymagają osobistego zaangażowania. Komunikacja mailowa i telekonferencje nie wystarczą.
Przygotuj się do spotkania
Niezbędne jest odpowiednie przygotowanie do spotkania, staranne
opracowanie materiałów o firmie, produkcie lub usłudze i wysłanie ich na długo
przed planowanym spotkaniem.
Zadbaj o wygląd osobisty
Bądź formalnie i klasycznie ubrany, używaj stonowanych, ciemnych kolorów,
zachowaj umiar w dodatkach, akcesoriach i wodzie kolońskiej/ perfumach.
Bądź punktualny
Na spotkanie nie spóźnij się, ale nie bądź też zbyt wcześnie. Postaraj się dotrzeć
5–10 minut przed wyznaczoną godziną spotkania.
Przywitanie
Kłanianie się jest niezwykle ważne w Japonii,
jednak obcokrajowcom gospodarze często
oferują uprzejmy uścisk dłoni.
Jeśli chcesz się ukłonić wyprostuj plecy i pochyl
cały tułów ku dołowi, nie utrzymując kontaktu
wzrokowego. Mężczyźni trzymają ręce z boku,
kobiety często trzymają ręce splecione z przodu.
Dłuższy i głębszy skłon ciała wskazuje na większy
szacunek. Przywitaj najpierw osoby starsze
wiekiem lub stanowiskiem.
Chociaż część uczestników będzie mówić po angielsku, znajomość kilku prostych wyrażeń po
japońsku wywoła uśmiech i pozytywne pierwsze wrażenie.