Page 3 - Japonia - zasady etykiety biznesowej
P. 3

SPOTKANIA BIZNESOWE




                       Pośrednik
                       Potencjalnym partnerom japońskim najlepiej być przedstawionym przez zaufaną
                       osobę lub instytucję (np. JETRO, Ambasadę, organizacje branżowe, PAIH!)



                       Miejsce gościa
                       Gościa sadzamy na honorowym miejscu, czyli twarzą w kierunku wyjścia,
                       a najważniejszy rozmówca powinien usiąść naprzeciwko niego.



                       Start
                       Japończycy rozpoczynają negocjacje biznesowe od rozmowy towarzyskiej,
                       podczas której nie porusza się zagadnień biznesowych. Tematy rozmów:
                       pogoda, kultura Japonii, ekonomia, sport. Unikaj tematów takich jak: II wojna
                       światowa, polityka, żarty o różnych nacjach.


                       Spotkanie
                       Podczas spotkania trzymaj ręce z dala od kieszeni, unikaj sprawdzania telefonu,
                       nic nie powinno wydawać się ważniejsze niż rozmowa z partnerem. Na początku
                       znajomości nie zadawaj osobistych pytań, np. o rodzinę lub zainteresowania
                       poza pracą.



                       Grupa
                       Jest ważniejsza niż jednostka. Japonia jest społeczeństwem opartym na
                       grupach, w którym priorytetem jest harmonia, konsensus i praca zespołowa
                       ponad indywidualne potrzeby lub uznanie. Unikaj wyróżniania kogoś, w tym
                       siebie.



                       Hierarchia i system Ringi
                       Hierarchia (wieku, stanowiska) odgrywa kluczową rolę zarówno w relacjach
                       społecznych, jak i biznesowych w Japonii. Charakterystycznym elementem
                       procesu podejmowania decyzji jest system ringi, polegający na grupowym
                       decydowaniu o przedsiębiorstwie.
   1   2   3   4   5   6   7   8