Page 3 - Japonia - zasady etykiety biznesowej
P. 3
SPOTKANIA BIZNESOWE
Pośrednik
Potencjalnym partnerom japońskim najlepiej być przedstawionym przez zaufaną
osobę lub instytucję (np. JETRO, Ambasadę, organizacje branżowe, PAIH!)
Miejsce gościa
Gościa sadzamy na honorowym miejscu, czyli twarzą w kierunku wyjścia,
a najważniejszy rozmówca powinien usiąść naprzeciwko niego.
Start
Japończycy rozpoczynają negocjacje biznesowe od rozmowy towarzyskiej,
podczas której nie porusza się zagadnień biznesowych. Tematy rozmów:
pogoda, kultura Japonii, ekonomia, sport. Unikaj tematów takich jak: II wojna
światowa, polityka, żarty o różnych nacjach.
Spotkanie
Podczas spotkania trzymaj ręce z dala od kieszeni, unikaj sprawdzania telefonu,
nic nie powinno wydawać się ważniejsze niż rozmowa z partnerem. Na początku
znajomości nie zadawaj osobistych pytań, np. o rodzinę lub zainteresowania
poza pracą.
Grupa
Jest ważniejsza niż jednostka. Japonia jest społeczeństwem opartym na
grupach, w którym priorytetem jest harmonia, konsensus i praca zespołowa
ponad indywidualne potrzeby lub uznanie. Unikaj wyróżniania kogoś, w tym
siebie.
Hierarchia i system Ringi
Hierarchia (wieku, stanowiska) odgrywa kluczową rolę zarówno w relacjach
społecznych, jak i biznesowych w Japonii. Charakterystycznym elementem
procesu podejmowania decyzji jest system ringi, polegający na grupowym
decydowaniu o przedsiębiorstwie.