Page 6 - Japonia - zasady etykiety biznesowej
P. 6
Japonia
ZASADY ETYKIETY BIZNESOWEJ
ZACHOWANIE I GESTY
Wymówki
Jeśli nie spełnisz oczekiwań partnera biznesowego, nie stosuj wymówek,
przeproś go za niedogodności i zapewnij, że postarasz się rozwiązać problem.
Odmowa
Bezpośrednia odmowa może wiązać się z utratą dobrego wizerunku. Na ogół,
jeśli japoński rozmówca odpowie ,,Przemyślę to”, „To może być trudne”, zwykle
oznacza to jego kategoryczną odmowę.
Utrata twarzy
Unikaj spowodowania, że ktoś „straci twarz”, poprawiając kogoś publicznie,
zwracając uwagę na jego błąd. Jeśli musisz kogoś skorygować, zrób to na
osobności.
Agresja
Nie angażuj się w bezpośrednią konfrontację lub agresywną strategię. Ważne
jest harmonijne i niekonfrontacyjne zachowanie oraz bardziej dyplomatyczna
komunikacja.
Gesty
Podczas gestykulacji unikaj wskazywania palcem ludzi. Wskazywanie palcami lub
pałeczkami uważane jest w Japonii za szczególnie niegrzeczne.
6