Page 5 - Japonia - zasady etykiety biznesowej
P. 5
ZACHOWANIE I GESTY
Skromność
Nie wywyższaj się, skromność jest dużą cnotą w Japonii, nie chwal swoich
kolegów, rodziny, firmy.
Wdzięczność
Okazuj wdzięczność, a nawet przepraszaj. Podziękuj partnerowi za przyjazd na
spotkanie z odległego miejsca i przeproś/powiedz, że jest ci przykro, że droga
była tak długa, chociaż nie jesteś za to odpowiedzialny.
Cierpliwość
Wydłużony proces decyzyjny w japońskich firmach opierający się na zasadach
hierarchii, wpływa na długi okres oczekiwania na odpowiedź i rozpoczęcie
współpracy. Bądź cierpliwy.
Emocje
Panuj nad emocjami, nie okazuj szczególnie negatywnych lub pozytywnych
emocji, stosuj silną samokontrolę.
HAI はい
Słowo „TAK”, używane w czasie rozmowy jako sygnał, że odbiorca słucha, choć
niekoniecznie zgadza się z rozmówcą.
Język
Spróbuj powiedzieć coś po japońsku, wysiłek będzie doceniony! Pod koniec
spotkania podsumuj kluczowe punkty na piśmie. Japończycy lepiej znają
angielski pisemny niż mówiony.