Page 5 - Japonia - zasady etykiety biznesowej
P. 5

ZACHOWANIE I GESTY





                       Skromność
                       Nie wywyższaj się, skromność jest dużą cnotą w Japonii, nie chwal swoich
                       kolegów, rodziny, firmy.




                       Wdzięczność
                       Okazuj wdzięczność, a nawet przepraszaj. Podziękuj partnerowi za przyjazd na
                       spotkanie z odległego miejsca i przeproś/powiedz, że jest ci przykro, że droga
                       była tak długa, chociaż nie jesteś za to odpowiedzialny.



                       Cierpliwość
                       Wydłużony proces decyzyjny w japońskich firmach opierający się na zasadach
                       hierarchii, wpływa na długi okres oczekiwania na odpowiedź i rozpoczęcie
                       współpracy. Bądź cierpliwy.



                       Emocje
                       Panuj nad emocjami, nie okazuj szczególnie negatywnych lub pozytywnych
                       emocji, stosuj silną samokontrolę.



                       HAI はい
                       Słowo „TAK”, używane w czasie rozmowy jako sygnał, że odbiorca słucha, choć
                       niekoniecznie zgadza się z rozmówcą.



                       Język
                       Spróbuj powiedzieć coś po japońsku, wysiłek będzie doceniony! Pod koniec
                       spotkania podsumuj kluczowe punkty na piśmie. Japończycy lepiej znają
                       angielski pisemny niż mówiony.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10