Page 4 - Republika Korei - Zasady Etykiety Biznesowej
P. 4

SPOTKANIA BIZNESOWE – ROZMOWA




     Przed rozmową o biznesie często rozpoczyna się od pogawędki („small talk”) w celu zbudowania
     relacji. Na pierwszym spotkaniu można spodziewać się pytania o życie rodzinne i osobiste, jak
     również tematów bardziej ogólnych, takich jak pogoda oraz czy podoba Ci się Korea.

     PREZENTACJE
     Przed spotkaniem zaleca się przesyłanie propozycji, broszur firmowych i/lub materiałów
     marketingowych w języku koreańskim lub angielskim. Dobrze widziane jest umieszczenie logo
     partnera na pierwszym i ostatnim slajdzie. Należy unikać nadmiernej ilości tekstu, zamiast tego mile
     widziane są elementy wizualne wysokiej jakości. Zaleca się, aby prezentacji nie poświęcać więcej niż
     10 minut i pozostawić także czas na dyskusję.


     TEMATY, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ:
     POLITYKA, WOJNA KOREAŃSKA, RELACJE KOREI POŁUDNIOWEJ Z KOREĄ PÓŁNOCNĄ ORAZ Z
     JAPONIĄ, SOCJALIZM, KOMUNZM, RELIGIA
     Nie należy przyrównywać Koreańczyków, Korei Południowej, języka koreańskiego, itp. do innych
     narodów tego regionu (np. Japonii czy Chin).


     TEMATY MILE WIDIZANE:
     KULTURA, MIĘDZYNARODOWE OSIĄGNIĘCIA, SPORT (IGRZYSKA, MECZ POLSKA-KOREA),
     ZAINTERESOWANIA


     Ponadto,
     ▪    Nie komplementuj zbytnio kogoś, gdyż może to zostać postrzegane jako sarkazm
     ▪    Nie pokazuj placem, gdyż jest to uważane za niegrzeczne.
     ▪    Nie przywołuj ludzi palcem czy też machaniem dłonią.
     ▪    Nie akceptuj komplementu bezpośrednio, bądź skromny/a.
     ▪    Nie nawiązuj bezpośredniego kontaktu wzrokowego przez długi czas podczas rozmowy, gdyż
          może to zostać odebrane jako oznaka agresji.
     ▪    Pamiętajcie o zwykłej uprzejmości i manierach.
     ▪    W razie wątpliwości zapytaj.





                            SPOTKANIA BIZNESOWE – PREZENTY



     Wręczanie drobnych upominków jest przyjętą i zalecaną praktyką. W szczególności mile widziane
     są prezenty charakterystyczne dla swojego kraju. Nie przesadzaj jednak z wartością podarunków,
     żeby nie wprawiać gościa w zakłopotanie. Prezenty wręczamy obiema rękami na koniec
     spotkania. Nie należy rozpakowywać otrzymanych prezentów w formalnych sytuacjach, chyba że
     partner nalega. Należy różnicować prezenty w zależności od rangi/statusu osoby (hierarchia).





                                                                                             Opracowanie:
                                                                                 Zagraniczne Biuro Handlowe
                                                                     Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Seulu
                                                                       폴란드 무역 & 투자대표부 서울사무소
                                                                 20F, Gwanghwamun Building, 149 Sejong-daero,
                                                                       Jongno-gu, 03186 Seoul, Republika Korei
   1   2   3   4   5   6