Page 4 - Republika Korei - Zasady Etykiety Biznesowej
P. 4
SPOTKANIA BIZNESOWE – ROZMOWA
Przed rozmową o biznesie często rozpoczyna się od pogawędki („small talk”) w celu zbudowania
relacji. Na pierwszym spotkaniu można spodziewać się pytania o życie rodzinne i osobiste, jak
również tematów bardziej ogólnych, takich jak pogoda oraz czy podoba Ci się Korea.
PREZENTACJE
Przed spotkaniem zaleca się przesyłanie propozycji, broszur firmowych i/lub materiałów
marketingowych w języku koreańskim lub angielskim. Dobrze widziane jest umieszczenie logo
partnera na pierwszym i ostatnim slajdzie. Należy unikać nadmiernej ilości tekstu, zamiast tego mile
widziane są elementy wizualne wysokiej jakości. Zaleca się, aby prezentacji nie poświęcać więcej niż
10 minut i pozostawić także czas na dyskusję.
TEMATY, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ:
POLITYKA, WOJNA KOREAŃSKA, RELACJE KOREI POŁUDNIOWEJ Z KOREĄ PÓŁNOCNĄ ORAZ Z
JAPONIĄ, SOCJALIZM, KOMUNZM, RELIGIA
Nie należy przyrównywać Koreańczyków, Korei Południowej, języka koreańskiego, itp. do innych
narodów tego regionu (np. Japonii czy Chin).
TEMATY MILE WIDIZANE:
KULTURA, MIĘDZYNARODOWE OSIĄGNIĘCIA, SPORT (IGRZYSKA, MECZ POLSKA-KOREA),
ZAINTERESOWANIA
Ponadto,
▪ Nie komplementuj zbytnio kogoś, gdyż może to zostać postrzegane jako sarkazm
▪ Nie pokazuj placem, gdyż jest to uważane za niegrzeczne.
▪ Nie przywołuj ludzi palcem czy też machaniem dłonią.
▪ Nie akceptuj komplementu bezpośrednio, bądź skromny/a.
▪ Nie nawiązuj bezpośredniego kontaktu wzrokowego przez długi czas podczas rozmowy, gdyż
może to zostać odebrane jako oznaka agresji.
▪ Pamiętajcie o zwykłej uprzejmości i manierach.
▪ W razie wątpliwości zapytaj.
SPOTKANIA BIZNESOWE – PREZENTY
Wręczanie drobnych upominków jest przyjętą i zalecaną praktyką. W szczególności mile widziane
są prezenty charakterystyczne dla swojego kraju. Nie przesadzaj jednak z wartością podarunków,
żeby nie wprawiać gościa w zakłopotanie. Prezenty wręczamy obiema rękami na koniec
spotkania. Nie należy rozpakowywać otrzymanych prezentów w formalnych sytuacjach, chyba że
partner nalega. Należy różnicować prezenty w zależności od rangi/statusu osoby (hierarchia).
Opracowanie:
Zagraniczne Biuro Handlowe
Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Seulu
폴란드 무역 & 투자대표부 서울사무소
20F, Gwanghwamun Building, 149 Sejong-daero,
Jongno-gu, 03186 Seoul, Republika Korei