Page 13 - Broszura "Wiarygodność Kontrahenta"
P. 13

CHINY




                  Lukratywny kontrakt


          Częstym przykładem oszustwa jest obietnica zawarcia bardzo lukratywnego kontraktu. Ofiarą
          tego wyłudzenia padają głównie firmy z sektora MŚP, które nie posiadają jeszcze doświadczenia
          w eksporcie. Tego rodzaju oszustwa pozostają domeną firm, które funkcjonują na rynku nie
          dłużej niż dwa lata. Po tym okresie z uwagi na jawność wyłudzeń firmy są zamykane.

          Schemat oszustwa      wygląda następująco: przedsiębiorca otrzymuje wiadomość od
          potencjalnego kontrahenta chińskiego, który jest zainteresowany zakupem towaru lub usługi
          (organizacja wycieczki lub wydarzenia). Po otrzymaniu wyceny, firma wyraża zainteresowanie
          ofertą oraz składa zamówienie bez negocjowania ceny. Następnie chiński kontrahent przesyła
          projekt umowy, potwierdzający wielkość zamówienia, cenę oraz warunki płatności wraz
          z zaproszeniem do Chin w celu osobistego podpisania umowy z prezesem chińskiej spółki.
          Dodatkowo, powołuje się na kulturę biznesową, która zakłada, że kontrahent powinien
          przekazać prezesowi firmy wartościowy prezent.

          Po przyjeździe do Chin okazuje się także, że zagraniczny przedsiębiorca ma pokryć koszty kolacji
          służbowej oraz opłaty notarialne i celnoskarbowe od zawieranej umowy. Zazwyczaj chiński
          kontrahent określa wielkość opłat pomiędzy 1.000 a 10.000 USD lub też procent od wartości
          kontraktu. Po uiszczeniu kosztów i powrocie do kraju brak jest jakiegokolwiek kontaktu
          z chińskim kontrahentem.



                  Zmiana numeru konta


          Innym przykładem oszustwa jest podanie przed dostawą kolejnej partii towaru drogą mailową
          informacji, że numer rachunku bankowego chińskiego podmiotu uległ zmianie. W efekcie
          oszustwa firma przelewa środki na rzecz nieuprawnionego podmiotu.




                 To ważne!


          W Chinach istnieje obowiązek posługiwania się w oficjalnym obiegu pieczęcią firmową, która
          musi znajdować się także na dokumentach, takich jak umowy czy faktury. Oficjalna pieczęć jest
          okrągła i przedstawia gwiazdę otoczoną nazwą firmy w chińskich znakach i może być jedynie
          w kolorze czerwonym. Jeżeli firma posługuje się pieczęcią o innym kształcie lub nie jest ona
          czerwona oznacza to, że nie jest ona oficjalną pieczęcią firmową. Zobacz, czy pieczęć jest
          autentyczna oraz czy posłużyła się nią osoba uprawniona (możesz to zweryfikować w Public
          Security Bureau oraz w samej spółce).





                                                      13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16