Page 1 - Newsletter 1 (25.01.2021)
P. 1

Newsletter 1


                                                            25.01.2021









           Biznes po Brexicie.  Aktualne informacje z rynku brytyjskiego



    #1      Jeden z przewidywanych skutków Brexitu - zwiększona biurokracja przeszkodą w płynności
            dostaw na rynek brytyjski


            Jedna  z  czołowych  niemieckich  firm  logistycznych  jest  kolejną  firmą,  która  zawiesiła dostawy  do  Wielkiej  Brytanii  z  powodu  zwiększonej
            biurokracji po Brexicie.
            Spółka DB Schenker, należąca do krajowej firmy kolejowej Deutsche Bahn, poinformowała, że wstrzymuje się z przyjmowaniem nowych przesyłek
            do Wielkiej Brytanii. Według informacji przekazanych przez firmę powodem są "ogromne biurokratyczne regulacje" związane z porozumieniami
            handlowymi po Brexicie. W oświadczeniu podano, że tylko około 10% towarów miało prawidłowo wypełnione formularze celne.
            W zeszłym tygodniu firma kurierska DPD tymczasowo zawiesiła przesyłki z Wielkiej Brytanii do UE z podobnych powodów. Jednocześnie
            przekazano, że od tamtej pory nieprzerwanie trwają prace, aby zmniejszyć opóźnienia.
            Wszystkie europejskie paczki wysłane do nas między 30 grudnia a 7 stycznia zostały już wysłane do Europy lub zostaną zwrócone klientom do
            czwartku z powodu braku danych. Paczki te były przetwarzane ręcznie, co jest nie do utrzymania w przyszłości – dodano.

            Źródło:  h ps://www.bbc.co.uk/news/business-55662544

    #2      Brak przejrzystości nowych przepisów hamuje wymianę handlową z Wielką Brytanią




            Po dwóch tygodniach od rozpoczęcia nowych stosunków handlowych Wielkiej Brytanii z UE pojawiają się problemy.
            Firmy  logistyczne  wstrzymały  dostawy  do  Wielkiej  Brytanii.  Eksporterzy  wskazują  na  znaczący  wzrost  wymaganej  dokumentacji.
            Przedsiębiorstwa zajmujące się produktami łatwo psującymi się twierdzą, że straciły pieniądze z powodu opóźnień na przejściach granicznych.
            Niektóre z tych przeszkód prawdopodobnie zostaną przezwyciężone, gdy pojawią się nowe zasady. Inne mogą okazać się bardziej długotrwałe.
            Oto relacja czterech firm z różnych sektorów:

            Berwick Shellfish
            Szef firmy Graham Flannigan, wyglądając przez okno widzi łódź rybacką u nabrzeża. Rybak codziennie pisze SMS-y z pytaniem, czy może
            wyładować swój połów. Pan Flannigan odpisuje jednak „nie” - jego zbiorniki są już pełne krabów i homarów, których nie może dostarczyć do
            klientów.
            Logistyka zatrzymała się - mówi. Każda przesyłka musi mieć cztery arkusze papieru towarzyszące towarowi. Do 31 grudnia mieliśmy jedną kartkę
            papieru, list przewozowy – dodaje.
            W ubiegłym roku 87% sprzedaży firmy Berwick Shellfish o wartości 1,7 mln GBP trafiło do Francji, Hiszpanii i Niemiec. Teraz wiele kontraktów
            zostało zawieszonych.
            Panu Flanniganowi udało się dostarczyć przesyłkę pobrzeżki pospolitej do La Rochelle na zachodnim wybrzeżu Francji, chociaż nastąpiła 24-
            godzinna przerwa, ponieważ umieścił „UK” na etykiecie, a weterynarz badający ją w Glasgow powiedział, że powinno widnieć „GB”. Ostatecznie
            nowa etykieta została przymocowana do zewnętrznej strony palet za pomocą taśmy klejącej.
            Jednak regularne zamówienie z Barcelony na kraby i homary, które są zwykle przewożone żywe w zbiornikach z natlenioną wodą morską, zostało
            przełożone na luty, w nadziei, że do tego czasu wszystko będzie przebiegać sprawniej.
            Wydaje się, że zegar cofnął się o 30 lat – mówi Flannigan.
            Carr's Flour Mills
            Istnieje zauważalne obciążenie regulacyjne, którego wcześniej nie było i można śmiało powiedzieć, że towary przemieszczają się wolniej –
            przyznaje Rob Munro, dyrektor zarządzający firmy. Wszyscy uczymy się, jakie są nowe systemy – dodaje.
            Carr's skupuje brytyjską i importowaną pszenicę i mieli ją na mąkę dla klientów indywidualnych i biznesowych. Firma pracowała na pełnych
            obrotach, odkąd pierwszy lockdown skłonił Brytyjczyków do masowego pieczenia. Pod koniec roku zgromadzono również wystarczającą ilość
            pszenicy, aby przejść przez najgorszy scenariusz, Brexit bez umowy. Podobnie było z wieloma klientami. W rezultacie początek stycznia był dla nich
            stosunkowo spokojny.
            Prawdziwym testem są dla mnie następne dwa do trzech tygodni, ponieważ zapasy się wyczerpują, a zamówienia rosną –  mówi Munro. Uważa, że
            teraz jest szansa, by władze dostroiły system, zanim zwiększą się wolumeny. Niektórzy z jego klientów w Republice Irlandii i Irlandii Północnej
            zostali zaskoczeni zmianami zasad, które oznaczają, że muszą teraz płacić cła na niektóre produkty, jeśli zawierają one pszenicę importowaną
            spoza Wielkiej Brytanii i UE.
   1   2   3   4   5