Page 4 - Newsletter 1 (25.01.2021)
P. 4
#6 Prognozowane ożywienie w budownictwie szansą dla polskich rm budowlanych
Prognozy branżowe przewidują, że wartość kompleksowych robót budowlano-montażowych wzrośnie o 14% w tym roku i 4,9% w 2022 roku.
Eksperci ze Stowarzyszenia Produktów budowla-
nych (Construc on Products Associa on - CPA)
są przekonani, że w branży nastąpi recesja,
a nastepnie ożywienie w kształcie litery „W”.
Najnowsze scenariusze CPA uwzględniają obecny
lockdown i są obniżeniem wartości z zeszłego
lata, kiedy jeszcze przed drugą falą COVID na ten
rok prognozowany był 18% wzrost. Wzrost o
14,0% w 2021 r. ma nastąpić po szacowanym
ubiegłorocznym zmniejszeniu rynku ogółem
o 14,3%. Oczekuje się, że produkcja powróci do
poziomu sprzed Covid dopiero w 2022 r.,
a „istnieje również ryzyko, że w kwietniu, po
zakończeniu programów wsparcia zarówno dla
przedsiębiorców (pokrywającego wynagrodze-
nia pracowników z tytułu postojowego- furlough)
jak i dla osób samozatrudnionych może nastąpić
gwałtowny wzrost bezrobocia, który może
potencjalnie osłabić tendencję wzrostową.”
Źródło: ONS, Construc on Products Associa on
Mieszkalnictwo prywatne było jednym z najszybciej rozwijających się sektorów w 2020 r., a pod koniec roku kredyty hipoteczne i transakcje
dotyczące nieruchomości przekraczały poziomy sprzed Covid. Oczekuje się jednak, że zgodnie z ogólnym trendem popyt na mieszkania prywatne
zmniejszy się po 31 marca (zakończenie programów wsparcia), a następnie ponownie wzrośnie wraz z ożywieniem gospodarczym pod koniec
2021 i 2022 r.
Dyrektor ekonomiczny CPA, Noble Francis, powiedział: „Długoterminowy wpływ Covid-19 na strukturę gospodarki wciąż jest widoczny. /.../ To
wciąż rodzi pytania o losy niektórych sektorów budownictwa. Mamy największe obawy o sektor komercyjny, w którym nadal istnieje duża
niepewność co do przyszłości powierzchni handlowej i biurowej. /.../ „Niezwykle ważne będzie obserwowanie, jak firmy zmieniają swoją
działalność w miarę wprowadzania szczepionki w nadchodzących miesiącach i do jakiego stopnia nastąpi powrót do biur”.
„Chociaż losy niektórych sektorów były powiązane z ograniczeniami Covid i związanym z nimi brakiem zaufania biznesu do perspektyw rozwoju,
budownictwo infrastrukturalne w dużej mierze uniknęło takiej niepewności. Projekty te były w stanie skutecznie wprowadzić bezpieczne
procedury operacyjne, biorąc pod uwagę, że na dużych placach budowy infrastruktury występuje mniej mieszanych branż niż w większości
sektorów.” /.../ „W związku z tym ograniczenia Covid w najmniejszym stopniu dotknęły infrastrukturę i oczekuje się, że właśnie ten sektor
podniesie poziom całej branży w latach 2021 i 2022.” /.../ „Oczekuje się, że główne prace związane z HS2, największym projektem budowlanym w
Europie, wespół z projektami morskiej energii wiatrowej i jądrowej będą głównymi siłami napędowymi biznesu”.
Źródło: h ps://www.construc onenquirer.com/2021/01/20/construc on-set-to-grow-by-14-this-year/
Biznes po Brexicie. Branża motoryzacyjna
Korzystna perspektywa dla rm zajmujących się digitalizacją przedsiębiorstw w branży
#7 motoryzacyjnej
Warsztaty samochodowe muszą traktować transformację cyfrową priorytetowo.
Prawie 30 procent niezależnych warsztatów często musi
zrezygnować z wykonywania usług, ponieważ nie mają
niezbędnych umiejętności i/lub sprzętu potrzebnych do
dokonania napraw na najnowoczesniejszych pojazdach. LKQ
Euro Car Parts przewiduje, że w 2021 roku cyfryzacja bedzie
największą szansą dla niezależnego rynku części zamiennych.
Wydarzenia ostatniego roku, co zrozumiałe, skłoniły wiele
warsztatów do skupienia się przede wszystkim na
przetrwaniu – twierdzi Andy Hamilton, dyrektor generalny
LKQ Euro Car Parts. Wg niego: „Jest to rok, w którym
właściciele warsztatów odzyskają kontrolę nad sytuacją”.
„Chociaż rozumiemy, że niezależne warsztaty mogą mieć
inne priorytety w najbliższej perspektywie, jednak potrzeba
digitalizacji ciągle isnieje i stwarza dwie luki do wypełnienia.
Po pierwsze, niezależne warsztaty muszą nadążać za resztą
sektora motoryzacyjnego pod względem możliwości
cyfrowych i łączności, a po drugie muszą dotrzymać kroku Image: Bigstock
wykonawcom usług z innych sektorów, aby sprostać coraz
wyższym oczekiwaniom klientów”.