Page 3 - Newsletter 1 (25.01.2021)
P. 3
Biznes po Brexicie. Branża budowlana
#4 Kolejny sygnał postępującej w UK transformacji technologii budowlanych - obecny trend
stanowi szansę dla polskich producentów konstrukcji modułowych
Osiemnaście spółdzielni mieszkaniowych na północy UK zawarło porozumienie z zamiarem dostarczenia 9 000 domów z prefabrykatów rocznie.
Nowo uruchomiony Offsite Homes Alliance (OSHA) ma na celu współpracę z zewnętrznymi dostawcami w celu zwiększenia dostaw
prefabrykowanych domów.
Sojusz ma obecnie 75 partnerów w łańcuchu dostaw
zarejestrowanych w swoim systemie zakupów i obecnie
ocenia 36 różnych technologii zewnętrznych.
Partnerzy OSHA to: Bolton at Home, Gentoo, Great Places,
The Guinness Partnership, Irwell Valley, Jigsaw, Mosscare St
Vincent's, One Housing, Riverside, Rochdale Boroughwide
Housing, Stockport Homes, Thirteen, Together, Trafford
Housing Trust, Wythenshawe Community Housing and Your
Housing Group.
Projekt będzie prowadzony przez niedawno mianowanego
dyrektora projektu Mike'a Ormeshera, wcześniej dyrektora w
modułowej firmie Top Hat. Celem nadrzędnym porozumienia
jest dostarczanie 9000 domów rocznie. Jest to cel, który
można osiągnąć w latach 2022-2023 w oparciu o obecną
liczbę właścicieli zaangażowanych w program. Pete Bojar,
dyrektor wykonawczy w Growth and Assets at Great Places,
powiedział: „OSHA zapewnia spółdzielniom mieszkaniowym
możliwość napędzania i wspierania rozwoju branży domów
modułowych, odchodząc od trendu niekończących się
“projektów pilotażowych”.
Źródło: h ps://www.construc onenquirer.com/2021/01/21/18-housing-associa ons-team-up-for-offsite-homes/
#5 Rozwijająca się infrastruktura oraz nowe projekty energetyczne w Wielkiej Brytanii szansą
dla polskich przedsiębiorców - wielomilionowe zamówienia publiczne do realizacji
Projekty energetyczne i kolej dużych prędkości HS2 dominują w budownictwie w 2021 roku
Projekty energetyczne i prace związane z rozbudową sieci High Speed 2 (HS2) dominują na liście 100 największych projektów budowlanych, które
mają się rozpocząć w 2021 r., opracowanej przez firmę analityczną Glenigan. Według Glenigan, w tym roku liczba rozpoczętych inwestycji
wzrośnie o 17%.
Lista 100 obejmuje 16 projektów energetycznych, które mają się rozpocząć w 2021 r., a trzy projekty HS2 znajdują się w pierwszej piątce pod
względem całkowitej wartości projektu.
Programy energetyczne obejmują prace w elektrowni Drax w North Yorkshire (wrzesień 2021), na morskiej farmie wiatrowej Dogger Bank A
(czerwiec 2021) i w kopalni Woodhouse w Cumbrii (luty 2021), jak również w szeregu innych centrów energetycznych.
Drax Power wystąpił w maju 2018 r. o zezwolenie na inwestycję w celu wybudowania i eksploatacji dwóch nowych bloków gazowych w elektrowni
o łącznej mocy do 3800 MW. Wniosek został zatwierdzony w październiku 2019 r., a w czerwcu ubiegłego roku sędzia Sądu Najwyższego oddalił
sprzeciw grupy prowadzącej kampanię ekologiczną wobec planów Drax Power. Kontrakt na dwie pierwsze fazy budowy farmy wiatrowej Dogger
Bank został podpisany w listopadzie ubiegłego roku, podczas gdy w zeszłym tygodniu rząd zapowiedział, że nie będzie interweniował w plany
dotyczące kopalni Woodhouse w Cumbrii za 165 milionów funtów, pomimo sprzeciwu środowiskowego.
Tymczasem projekty związane z budową HS2, które znalazły się na liście 100 obejmują prace na końcowej stacji London Euston o wartości 2,2 mld
funtów (rozpoczęcie zaplanowano na maj 2021 r.), tunele w okolicach Northolt za 1,4 mld funtów (wrzesień 2021 r.), oraz prace w dolinie Chiltern i
Colne o wartości 965 mln funtów, które mają wystartować wiosną.
Pomimo to, najnowszy raport Federa on of Master Builders (FMB) dotyczący stanu za trzeci kwartał 2020 r., wykazał że liczba zapytań o przyszłe
prace nie rosła tak szybko, jak początkowo przewidywano. Według FMB i przedstawicieli branży budowlanej „obawy klientów o przyszłość”
„powstrzymują ich przed rozpoczęciem nowych projektów budowlanych w tym czasie”.
Prezes Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego, Darren Caplan, twierdzi jednak, że istnieją „powody do optymizmu”, jeśli chodzi o inwestycje w
infrastrukturę kolejową. Mamy rząd, który wyraził zamiar uczynienia kolei kluczową częścią programu „buduj lepiej” i współpracuje z branżą nad
realizacją głównych projektów, takich jak między innymi HS2, Crossrail i Trans Pennine Route Upgrade – powiedział. Widzieliśmy też przyszłe
zobowiązania do digitalizacji i dekarbonizacji sieci kolejowej oraz do przyspieszenia prac w odpowiedzi na spowolnienie gospodarcze
spowodowane pandemią koronawirusa – dodał.
Źródło:h ps://www.newcivilengineer.com/latest/energy-schemes-and-hs2-projects-dominate-2021-construc on-pipeline-13-01-2021/