Page 2 - Newsletter 1 (25.01.2021)
P. 2

Cel c & Co
            Nawet mając na horyzoncie perspektywę Brexitu, w zeszłym roku firma odzieżowa Cel c & Co zdecydowała się na przetłumaczenie swojej strony
            internetowej na język niemiecki i skupienie większej uwagi na marke ngu w UE. Opłaciło się, wzrosła sprzedaż butów w stylu Ugg, kapci z owczej
            skóry i grubych dzianin.
            Wszystko, co jest przytulne w domu, było naprawdę popularne. Zwłaszcza Niemcy to rosnący rynek – mówi Zoe Bray, dyrektor ds. Sprzedaży i
            marke ngu. Firma z Newquay nadal optymistycznie patrzy na przyszły wzrost sprzedaży w UE, jednak została zmuszona do podniesienia cen na
            swojej niemieckiej stronie o 10-15%, co spotkało się z niezadowoleniem klientów.
            Międzynarodowy  kurier,  z  którego  korzystamy,  mówi  nam,  że  będą  dodatkowe  koszty  i  cła  –  mówi  pani  Bray.  Brak  jasności  oznacza,  że
            podejmujemy decyzje nieco po omacku – dodaje.

            Rosh Engineering
            Ian Dormer, szef firmy z Newcastle, twierdzi, że pierwszy prawdziwy test miał miejsce w tym tygodniu, kiedy zamówiona część została dostarczona
            z Francji z niewielkim opóźnieniem.
             Jeden dzień to opóźnienie, z którym możesz żyć – mówi. O ile widzę, granice wciąż działają – dodaje.
            Ale chociaż Rosh Engineering importuje i instaluje transformatory wysokiego napięcia w Wielkiej Brytanii, lwia część jej działalności polega na
            obsłudze istniejących projektów, z których wiele znajduje się za granicą. Z powodu Covid nie mają żadnych kontraktów w najbliższym czasie,
            jednak włoska firma zatrudniła Rosh do projektu w Niemczech w kwietniu. Pan Dormer przeszukiwał strony internetowe rządu Wielkiej Brytanii i
            Niemiec w poszukiwaniu informacji, nadal jednak nie wie, jakie będą wymagania wizowe i czy kwalifikacje zawodowe jego inżynierów zostaną
            uznane. Obawia się, że „ogrom nakładu pracy” może oznaczać, że partnerzy biznesowi na kontynencie zaczną szukać gdzie indziej.
            Im jest to trudniejsze, tym większa szansa, że tego nie zrobimy – podkreśla.

            Źródło: h ps://www.bbc.com/news/business-55638969


   #3       Kolejne utrudnienie na granicach – problem z uzyskaniem gwarancji tranzytu


            Komplikacje graniczne Brexitu piętrzą się w związku z przeciążeniem systemu kontroli
            Główny system celny rządu Wielkiej Brytanii został przeciążony w ciągu kilku tygodni od Brexitu i grozi dalszymi zakłóceniami wraz ze wzrostem
            ruchu towarowego.
            Eksporterzy twierdzą, że mają trudności z uzyskaniem dokumentów tranzytowych, które pozwalają na bezzwłoczny wjazd towarów do Unii
            Europejskiej z powodu braku agentów uprawnionych do ich wystawiania. Agenci muszą przedstawić gwarancję finansową, często wspieraną
            przez bank, na pokrycie wszelkich podatków lub ceł od przewożonych towarów, jednak już teraz wykorzystali niemal całkowicie swoje możliwości
            gwarancyjne.

            Nikt nie ma żadnych gwarancji – powiedział Peter Hayes, dyrektor generalny Carlton Freight, spedytora z siedzibą w Liverpoolu, który przewozi
            produkty takie jak samochody, maszyny i chemikalia między Wielką Brytanią a UE. Dodał, że firma musiała odmówić setkom zapytań.
            W międzyczasie firmy, które chcą ubiegać się o zezwolenie tranzytowe lub chcą zwiększyć wielkość już istniejącej gwarancji, borykały się z
            opóźnieniami ze strony brytyjskiego urzędu celno-skarbowego Her Majesty’s Revenue and Customs (HMRC). Jeden z przewoźników, który chciał
            pozostać anonimowy, skarżył się, że zaaplikował o gwarancję tranzytu kilka miesięcy temu, przewidując wzrost popytu z powodu Brexitu, ale do
            tej pory nie otrzymał odpowiedzi od organu podatkowego.
            HMRC powiadomił, że jest świadomy problemów, z którymi borykają się wnioskodawcy i przeprowadza pilną weryfikację. W oświadczeniu jako
            przyczynę opóźnień wskazano na niedawną aktualizację oprogramowania do nowego systemu tranzytowego. Poinformowano również, że
            obecnie przetwarzane jest 230 wniosków o gwarancje tranzytu i oczekuje się, że prace zostaną zakończone w ciągu tygodnia.
            UE jest największym pojedynczym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii, przyjmując 43% eksportu w 2019 r. Przed Brexitem przeważająca
            większość towarów nie wymagała formularzy tranzytowych, dzięki czemu mogły być wysyłane do UE przy minimalnych zakłóceniach. Obecnie
            firmy napotykają wielodniowe opóźnienia w przekraczaniu granicy z powodu nieprawidłowych lub brakujących dokumentów.

            Problem tranzytu jest jednym z kilku problemów, które utrudniają handel między Wielką Brytanią a UE. DHL Express, należący do Deutsche Post
            AG, poinformował w tym tygodniu, że tymczasowo zawiesił te przesyłki kierowane do UE, które wymagają świadectw zdrowia zwierząt lub roślin.
            DB Schenker, duża niemiecka grupa logistyczna, również tymczasowo zawiesiła dostawy z powodu Brexitu.
            Ben Moore, dyrektor zarządzający Sealite (UK) Ltd., która co roku eksportuje do UE lampy LED o wartości milionów funtów, mówi, że przesyłki
            firmy przez kilka dni były przetrzymywane przez urzędników celnych, ponieważ nie posiadały dokumentu tranzytowego - formularza T1. Nawet

            nie wiemy, co to jest - powiedział Moore. Mój spedytor mówi: „Nie możemy Ci go dać” – dodał.
            Mówi, że  spodziewa  się,  że  roczna  sprzedaż  spadnie o  25%  do  8  milionów funtów,  ponieważ  jego klienci  w  UE,  w  tym  francuski  gigant
            przemysłowy Schneider Electric SE i szwajcarska grupa inżynieryjna ABB Ltd., zwrócą się w inną stronę.
            Według badań firmy księgowej UHY Hacker Young, z powodu biurokracji ograniczającej handel między Wielką Brytanią a UE, około 20% małych i
            średnich przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii zawiesiło wywóz do UE.

            Jon Swallow, współzałożyciel Jordon Freight, powiedział, że gwarancja tranzytu w wysokości 1,5 miliona funtów, którą posiadał obsługujący go
            agent celny, została wykorzystana w ciągu trzech dni od daty zakończenia okresu przejściowego.

            Eksport właśnie się zatrzymał – powiedział Swallow. Osoby, które cierpią, to małe i średnie przedsiębiorstwa – dodał.
            Tysiące przyczep przeznaczonych dla UE nie zostanie w nadchodzących tygodniach wysłanych z powodu braku gwarancji tranzytowych i ryzyka

            zatrzymania przesyłki- powiedział Tony Shally, dyrektor zarządzający Espace Europe, firmy zajmującej się transportem drogowym, która przewozi
            towary między Wielką Brytanią a UE. Shally napisał do ministra rządu brytyjskiego Michaela Gove'a, zwracając uwagę na problem i proponując,
            aby eksporterzy otrzymali krótkoterminową gwarancję tranzytową w wysokości 20 000 funtów bez konieczności wsparcia ze strony banku.


            „Nasze doświadczenia z ostatnich dwóch tygodni były przerażające”- napisał w liście Shally- „Sytuacja tylko się pogorszy”.
            Źródło: h ps://www.bloomberg.com/news/ar cles/2021-01-19/brexit-border-trouble-deepens-as-key-customs-system-is-maxed-out
   1   2   3   4   5