Page 2 - Newsletter 2 (1.02.2021)
P. 2
Jeden z producentów samochodów o międzynarodowej renomie posiada obecnie „1000 częściowo skonstruowanych samochodów na swoim
parkingu, ponieważ nie udało im się dostarczyć na czas niezbędnych części”- powiedział Fletcher i dodał: „Firma zaznaczyła, że nigdy wcześniej się
to nie zdarzyło”.
Ankieta przeprowadzona przez stowarzyszenie Make UK wśród jego członków pokazuje, że 60% firm, które stwierdziły, że są gotowe na Brexit,
„teraz doświadcza zakłóceń”, oraz mówi o „znaczącym zaburzeniu łańcuchów dostaw”.
„Pojawia się prawdziwa złość i niesamowita frustracja wśród tych, którzy importują lub eksportują, gdyż nie są w stanie wykonać swoich zadań. Po
prostu niewiarygodnie trudno jest prawidłowo wykonać papierkową robotę, a poziom wsparcia ze strony rządu jest bardzo niski” – dodał Fletcher.
Źródło: h ps://www.theguardian.com/poli cs/2021/jan/31/brexit-trade-troubles-teething-problems-endemic-disrup on
Nowe procedury graniczne to nie tylko obniżenie poziomu handlu, ale również straty
#4 nansowe i ogromna ilość zmarnowanej żywności
Według ocen brytyjskiego rządu, opóźnienia na granicy spowodowane Brexitem mogą oznaczać zmarnowanie 142,000 ton żywności w ciągu
sześciu miesięcy.
Eksporterzy już teraz spotykają się z sytuacjami, w których z powodu biurokracji brexitowej na granicy, produkty ulegają zepsuciu lub są
konfiskowane.
Jon Stone, korespondent ds. polityki
Brytyjscy ministrowie przyznali, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy
z powodu przestojów na granicy, może dojść do zmarnowania nawet
142 000 ton żywności. Szacunki sporządzone przez rząd jako „ilustracja
tego, czego można się spodziewać” sugerują, że żywność, napoje i pasza
odpowiadające 96 milionom całych kurczaków mogą nie nadawać się
do użytku. Dzieje się tak w momencie, gdy trwają protesty brytyjskich
rybaków, którzy twierdzą, że nowe dokumenty powodują długie
opóźnienia na granicach i marnują całe przesyłki. W międzyczasie
eksporterzy mięsa mówią o konfiskatach produktów przez francuskie
władze w Calais z powodu nieprawidłowej dokumentacji, opisując nowy
system jako „zagmatwany, archaiczny i źle wdrożony”. Par a Pracy
powiedziała, że firmy „płacą cenę” za brak przygotowania rządu, który
próbuje winić eksporterów za skutki wprowadzenia nowej biurokracji.
Pytana o marnotrawstwo w interpelacji parlamentarnej
konserwatywna minister żywności Rebecca Pow powiedziała: „Rząd
przeprowadził analizę najgorszego scenariusza, aby upewnić się, że
istnieją wystarczające możliwości w zakresie zagospodarowania
odpadów, z którymi trzeba będzie sobie potencjalnie poradzić.” /…/
Transport drogowy notuje opóźnienia z powodu nowych wymogów formalnych
(AFP za Ge y Images)
„W okresie sześciu miesięcy realistyczny scenariusz najgorszego przypadku dla łatwo psujących się towarów, w tym żywności, paszy i napojów,
wyniósł 142 tysiące ton, chociaż jak dotąd zakłócenia były minimalne”. Ta sama analiza, opublikowana przez gabinet, przewiduje jednak, że
„zakłócenia mogą być mniejsze w pierwszych dniach stycznia, aczkolwiek należy się spodziewać, że będą się one nasilać w kolejnych tygodniach w
miarę wzrostu popytu na fracht”.
Boris Johnson i inni ministrowie uznali te kwes e za „problemy okresu ząbkowania”, tym niemniej eksporterzy będą musieli kontynuować
wypełnianie deklaracji wywozowych i przywozowych oraz ubieganie się o inne dokumenty dotyczące swoich przesyłek, zanim będą mogli
dostarczyć je do miejsca przeznaczenia. Wielu przedsiębiorstwom brakuje doświadczenia w radzeniu sobie z nową biurokracją, która nie istniała
na jednolitym rynku - a przeszkolonych agentów celnych również brakuje. Sprawia to, że towar pozostawiony w stojącej w porcie ciężarówce przez
wiele dni, ulega zepsuciu lub jest całkowicie odrzucony przez końcowego odbiorcę.
Luke Pollard, minister gabinetu cieni ds. Środowiska Żywności,
powiedział: „Rząd spędził miesiące namawiając przedsiębiorców do
odpowiedniego przygotowania się do Brexitu, samemu jednocześnie
nie robiąc zbyt wiele w tym kierunku. Teraz nasze brytyjskie firmy
spożywcze płacą za to cenę.” /…/ „Nikt nie chce widzieć, jak żywność
gnije w kolejkach ciężarówek w portach. Rząd nie może po prostu
wzruszyć ramionami i zrzucić winy na firmy - musi wziąć odpowie-
dzialność za bałagan gospodarczy, który wywołał w wyniku
niekompetentnych przygotowań i podjąć działania już teraz aby
wspierać naszych eksporterów i zapobiegać kosztownemu
marnotrawieniu żywności ”.
Komentując przytoczone wcześniej dane, minister żywności, pani Pow,
powiedziała: „Aby wesprzeć sprawny przepływ produktów przez
granicę i pomóc w zapobieganiu marnotrawieniu żywności, rząd
wprowadził środki zaradcze w zakresie zarządzania ruchem, takie jak Szkoccy eksporterzy ryb protestowali przed Downing Street z powodu przesyłek
operacja Brock, opublikował Graniczny Model Operacyjny, który nadaje skazanych na wyrzucenie do śmieci przez biurokrację Brexitu (AFP za Ge y Images)
priorytet przepływowi towarów przez granicę w pierwszych miesiącach 2021 r. i we współpracy z portami zapewnił dodatkowe miejsca kontroli
celnych w głębi lądu.”
/…/ „Rząd wdrożył również możliwość korzystania z „przyspieszonej ścieżki” dla pojazdów ciężarowych (HGV) przybywających na granicę
w hrabstwie Kent z ujemnym wynikiem testu Covid-19, oraz wypracowaną wspólnie z detaliczną siecią dystrybucji.”
Źródło: h ps://www.independent.co.uk/news/uk/poli cs/brexit-border-food-waste-fish-seafood-meat-b1794364.html