Page 2 - Newsletter 2 (1.02.2021)
P. 2

Jeden z producentów samochodów o międzynarodowej renomie posiada obecnie „1000 częściowo skonstruowanych samochodów na swoim
            parkingu, ponieważ nie udało im się dostarczyć na czas niezbędnych części”- powiedział Fletcher i dodał: „Firma zaznaczyła, że nigdy wcześniej się

            to nie zdarzyło”.
            Ankieta przeprowadzona przez stowarzyszenie Make UK wśród jego członków pokazuje, że 60% firm, które stwierdziły, że są gotowe na Brexit,
            „teraz doświadcza zakłóceń”, oraz mówi o „znaczącym zaburzeniu łańcuchów dostaw”.
            „Pojawia się prawdziwa złość i niesamowita frustracja wśród tych, którzy importują lub eksportują, gdyż nie są w stanie wykonać swoich zadań. Po
            prostu niewiarygodnie trudno jest prawidłowo wykonać papierkową robotę, a poziom wsparcia ze strony rządu jest bardzo niski” – dodał Fletcher.
            Źródło: h ps://www.theguardian.com/poli cs/2021/jan/31/brexit-trade-troubles-teething-problems-endemic-disrup on

            Nowe procedury graniczne to nie tylko obniżenie poziomu handlu, ale również straty
   #4   nansowe i ogromna ilość zmarnowanej żywności


            Według ocen brytyjskiego rządu, opóźnienia na granicy spowodowane Brexitem mogą oznaczać zmarnowanie 142,000 ton żywności w ciągu
            sześciu miesięcy.
            Eksporterzy już teraz spotykają się z sytuacjami, w których z powodu biurokracji brexitowej na granicy, produkty ulegają zepsuciu lub są
            konfiskowane.
            Jon Stone, korespondent ds. polityki
                                                               Brytyjscy ministrowie przyznali, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy
                                                               z powodu przestojów na granicy, może dojść do zmarnowania nawet
                                                               142 000 ton żywności. Szacunki sporządzone przez rząd jako „ilustracja
                                                               tego, czego można się spodziewać” sugerują, że żywność, napoje i pasza
                                                               odpowiadające 96 milionom całych kurczaków mogą nie nadawać się
                                                               do użytku. Dzieje się tak w momencie, gdy trwają protesty brytyjskich
                                                               rybaków,  którzy  twierdzą,  że  nowe  dokumenty  powodują  długie
                                                               opóźnienia  na  granicach  i  marnują  całe  przesyłki.  W  międzyczasie
                                                               eksporterzy mięsa mówią o konfiskatach produktów przez francuskie
                                                               władze w Calais z powodu nieprawidłowej dokumentacji, opisując nowy
                                                               system  jako  „zagmatwany,  archaiczny  i  źle  wdrożony”.  Par a  Pracy

                                                               powiedziała, że  firmy „płacą cenę” za brak przygotowania rządu, który
                                                               próbuje winić eksporterów za skutki wprowadzenia nowej biurokracji.
                                                               Pytana  o  marnotrawstwo  w  interpelacji  parlamentarnej
                                                               konserwatywna  minister  żywności  Rebecca  Pow  powiedziała:  „Rząd
                                                               przeprowadził  analizę  najgorszego  scenariusza,  aby  upewnić  się,  że
                                                               istnieją  wystarczające  możliwości  w  zakresie  zagospodarowania
                                                               odpadów, z którymi trzeba będzie sobie potencjalnie poradzić.” /…/
            Transport drogowy notuje opóźnienia z powodu nowych wymogów formalnych
            (AFP za Ge y Images)
            „W okresie sześciu miesięcy realistyczny scenariusz najgorszego przypadku dla łatwo psujących się towarów, w tym żywności, paszy i napojów,
            wyniósł 142 tysiące ton, chociaż jak dotąd zakłócenia były minimalne”. Ta sama analiza, opublikowana przez gabinet, przewiduje jednak, że
                „zakłócenia mogą być mniejsze w pierwszych dniach stycznia, aczkolwiek należy się spodziewać, że będą się one nasilać w kolejnych tygodniach w
            miarę wzrostu popytu na fracht”.
            Boris Johnson i inni ministrowie uznali te kwes e za „problemy okresu ząbkowania”, tym niemniej eksporterzy będą musieli kontynuować
            wypełnianie deklaracji wywozowych i przywozowych oraz ubieganie się o inne dokumenty dotyczące swoich przesyłek, zanim będą mogli
            dostarczyć je do miejsca przeznaczenia. Wielu przedsiębiorstwom brakuje doświadczenia w radzeniu sobie z nową biurokracją, która nie istniała
            na jednolitym rynku - a przeszkolonych agentów celnych również brakuje. Sprawia to, że towar pozostawiony w stojącej w porcie ciężarówce przez

            wiele dni, ulega zepsuciu lub jest całkowicie odrzucony przez końcowego odbiorcę.
            Luke  Pollard,  minister  gabinetu  cieni  ds.  Środowiska  Żywności,
            powiedział:  „Rząd  spędził  miesiące  namawiając  przedsiębiorców  do
            odpowiedniego przygotowania się do Brexitu, samemu jednocześnie
            nie  robiąc  zbyt  wiele  w  tym  kierunku.  Teraz  nasze  brytyjskie  firmy
            spożywcze płacą za to cenę.” /…/ „Nikt nie chce widzieć, jak żywność
            gnije  w  kolejkach  ciężarówek  w  portach.  Rząd  nie  może  po  prostu
            wzruszyć  ramionami  i  zrzucić  winy  na  firmy -  musi  wziąć  odpowie-
            dzialność  za  bałagan  gospodarczy,  który  wywołał  w  wyniku
            niekompetentnych  przygotowań  i  podjąć  działania  już  teraz  aby
            wspierać  naszych  eksporterów  i  zapobiegać  kosztownemu
            marnotrawieniu żywności ”.
            Komentując przytoczone wcześniej dane, minister żywności, pani Pow,
            powiedziała:  „Aby  wesprzeć  sprawny  przepływ  produktów  przez
            granicę  i  pomóc  w  zapobieganiu  marnotrawieniu  żywności,  rząd
            wprowadził środki zaradcze w zakresie zarządzania ruchem, takie jak   Szkoccy eksporterzy ryb protestowali przed Downing Street z powodu przesyłek
            operacja Brock, opublikował Graniczny Model Operacyjny, który nadaje  skazanych na wyrzucenie do śmieci przez biurokrację Brexitu (AFP za Ge y Images)
            priorytet przepływowi towarów przez granicę w pierwszych miesiącach 2021 r. i we współpracy z portami zapewnił dodatkowe miejsca kontroli
            celnych w głębi lądu.”
            /…/ „Rząd wdrożył również możliwość korzystania z „przyspieszonej ścieżki” dla pojazdów ciężarowych (HGV) przybywających na granicę
            w hrabstwie Kent z ujemnym wynikiem testu Covid-19, oraz wypracowaną wspólnie z detaliczną siecią dystrybucji.”

            Źródło:  h ps://www.independent.co.uk/news/uk/poli cs/brexit-border-food-waste-fish-seafood-meat-b1794364.html
   1   2   3   4   5   6   7