Page 4 - Newsletter 2 (1.02.2021)
P. 4

#7      Polscy producenci materiałów budowlanych – rynek brytyjski stoi otworem


            Niedobory materiałów budowlanych mogą wyhamować brytyjskie budownictwo mieszkaniowe.
            Brytyjscy budowlańcy walczą o materiały, borykając się jednocześnie z Covidem i rosnącymi cenami.
                                                               Rosnący niedobór kluczowych materiałów budowlanych może opóźnić
                                                               budowę domów w tym roku, ponieważ budowniczowie walczą o świeże
                                                               dostawy, w kontekście wyzwań związanych z koronawirusem i wzrostów
                                                               cen. Jeden z handlowców z branży budowlanej powiedział, że otrzymał
                                                               sierpniowy termin dostawy materiałów dachowych, w tym dachówek
                                                               ceramicznych,  w  porównaniu  ze  zwykłym  trzymiesięcznym
                                                               oczekiwaniem,  ponieważ  nawet  przy  zatrudnieniu  na  dodatkowe
                                                               zmiany brytyjskie fabryki z trudem nadążają.
                                                               Branża  nadal  boryka  się  z  niedoborami  elektronarzędzi,  śrub  i
                                                               mocowań, wynikającymi z zakorkowania portów w Wielkiej Brytanii.
                                                               Firmy stają teraz w obliczu zwiększonych kosztów wysyłki z powodu
                                                               globalnego  niedoboru  pustych  kontenerów.  Ceny  drewna  również
                                                               wzrosły o jedną piątą. Stowarzyszenie Builders Merchants Federa on
                                                               (BMF) stwierdziło, że gdyby problemy nie zostały rozwiązane, mogłoby
                                                               to „wpłynąć na liczbę domów, które jesteśmy w stanie zbudować w
            Jednego z hurtowników budowlanych poinformowano o sierpniowym terminie dostawy
            materiałów dachowych, takich jak dachówki ceramiczne, w odróżnieniu od   Wielkiej  Brytanii”,  a  także  spowodować  opóźnienia  w  mniejszych
            dotychczasowego trzymiesięcznego oczekiwania. Zdjęcie: Roger Bamber / Alamy   projektach, takich jak rozbudowa i przebudowa poddasza.
            „Nie powiedziałbym, że ma to duży wpływ na wykonawców i deweloperów już w tej chwili” – stwierdził John Newcomb, dyrektor generalny BMF –
            „ale niedobory mogą się uzewnętrznić w ciągu najbliższych kilku miesięcy, ponieważ najwyraźniej nie można budować domów bez dachówek”.
            Hurtownie i supermarkety budowlane cieszyły się w zeszłym roku ogromną sprzedażą, gdyż Brytyjczycy spędzali czas lockdownu remontując
            swoje domy. Trend nie ustąpił nawet w Boże Narodzenie, gdy kupcy odnotowali wzrost o ponad 10%, co według Newcomba było liczbą
            bezprecedensową. Ostatnie dane od właściciela B&Q, firmy Kingfisher, wykazały wzrost sprzedaży o 17%.
            Implikacje umowy brexitowej pojawiały się w tle, ale dla budowniczych głównym problemem było po prostu zdobycie wystarczającej ilości
            materiałów, aby kontynuować pracę.
            „Obecnie głównym problemem jest to, że popyt na produkty takie jak dachówki przewyższa podaż” - powiedział Newcomb - „To wszystko się w
            końcu wyrówna, ale wiele z tych rzeczy jest efektem ubocznym sytuacji od kwietnia do maja, kiedy fabryki zostały zamknięte”.
            BMF podaje, że nadal występują niedobory materiałów hydraulicznych i zestawów łazienkowych pochodzących ze wschodniej Azji z powodu
            problemów w głównych portach kontenerowych, takich jak Felixstowe, które starają się ze sobą pogodzić zwiększoną podaż kontenerów i
            ograniczenia koronawirusowe.
            Chociaż trzy czwarte materiałów budowlanych jest wytwarzana w Wielkiej Brytanii, Newcomb powiedział, że branża potrzebuje dostępu do
            „towarów z całego świata, aby utrzymać działalność”. Koszt wysyłki towarów z Chin do Europy również osiągnął rekordowy poziom w ostatnich
            tygodniach, a producenci nie byli w poradzić sobie z ogromnym wzrostem cen.
            Firma Lakes Showering, która importuje wyposażenie łazienek z Chin, twierdzi, że koszt przewozu pojedynczego kontenera wzrósł z 2100 USD
            (1536 GBP) rok temu do 15750 USD. Okazało się również, że przewoźnicy niechętnie przyjmują rezerwacje do Wielkiej Brytanii z powodu
            problemów z zatorami logistycznymi. „Odkryliśmy, że firmy przewozowe nawet nie podają stawek kontraktowych; wszystko opiera się na cenach
            spotowych, gdzie tego dnia dostajesz to, co jest dostępne w określonej cenie ”- powiedział Mike Ta am, dyrektor ds. sprzedaży i marke ngu. „Ma

            to bardzo poważny wpływ i sytuacja szybko się pogarsza” – dodał.
            Źródło: h ps://www.theguardian.com/business/2021/jan/26/construc on-material-shortages-could-delay-uk-housebuilding

            Uruchomienie sztandarowej inwestycji komunikacyjnej Aglomeracji Londyńskiej
    #8      prawdopodobnie szybciej niż zakładano. Sygnalizowany niedobór wykwali kowanych
            pracowników

            Crossrail: szef TfL stawia za cel otwarcie linii w tym roku i za kwotę mniejszą niż skorygowany budżet.
            Komisarz Transport for London (TfL) Andy Byford wyznaczył zespołowi Crossrail ambitne cele wewnętrzne, zapowiadając otwarcie linii jeszcze w
            tym roku, i to za mniej niż skorygowany budżet. Byford ujawnił swój plan podczas odprawy śniadaniowej BDB Pitmans, chociaż dodał, że
            „publiczną” datą otwarcia pozostaje pierwsza połowa 2022 roku.
            Oprócz otwarcia linii wcześniej niż publicznie ogłoszono, Byford chce również ukończyć pracę bez przekraczania 825 mln funtów dodatkowych
            funduszy uzgodnionych z rządem w zeszłym roku.

            W sierpniu 2020 szefowie Crossrail ujawnili, że do ukończenia nowej linii kolejowej potrzebne będzie do 1,1 miliarda funtów dodatkowych
            funduszy, po tym jak ograniczenia Covid-19 jeszcze bardziej opóźniły projekt, do połowy 2022 r. Umowa o dofinansowanie w wysokości 825 mln
            funtów została w końcu zawarta 30 listopada, po tym jak szefowie TfL ostrzegli, że projekt mógłby zostać wstrzymany, gdyby do tego nie doszło.
            Na początku tego miesiąca władze Londynu zgłosiły obawy co do kolejnej transzy finansowania w wysokości 275 mln funtów, a TfL zostało
            wezwane do ustalenia ostatecznego szacowanego kosztu linii. Byford zlekceważył te zastrzeżenia i powiedział, iż jest „przekonany”, że linia może
            zostać uruchomiona za 825 milionów funtów „lub mniej”.
            Publicznie zobowiązałem się do uniknięcia dalszych opóźnień i konieczności finansowania ze środków publicznych wykraczających poza to, co
            zostało wcześniej ustalone. Ale nie mam nic przeciwko ujawnieniu, że postawiłem przed swoim zespołem potrójne wyzwanie” - powiedział
            Byford.
            „Po pierwsze, chcę, abyśmy zdążyli ze wszystkim przed pierwszą połową 2022 r. Chociaż takie są ustalenia publiczne, chcę rzucić wyzwanie
            mojemu zespołowi, aby działał lepiej. Skończmy to i otwórzmy. A tak przy okazji, otwarcie oznacza otwarcie, czyli wszystkie stacje otwarte w tym
            samym czasie”
            „Drugie wyzwanie polega na tym, że powinniśmy osiągnąć to za nie więcej niż dodatkowe 825 mln funtów. […] Nie dążmy do poziomu 1,1 mld
            funtów i załatwmy to w granicach 825 mln funtów lub mniej.”
            „Po trzecie, doprowadźmy do połączenia końca linii z Heathrow i Shenfield szybciej niż w pierwszej połowie 2023 r.- nie, myślę, że możemy zrobić

            coś lepszego niż to co zapowiedział zarząd Crossrail”.
   1   2   3   4   5   6   7