Page 5 - Newsletter 2 (1.02.2021)
P. 5
Biznes po Brexicie. Branża motoryzacyjna
Niekorzystne wieści z brytyjskiego rynku motoryzacyjnego i znaczny wzrost sprzedaży
#10 pojazdów elektrycznych – ten trend mogą wykorzystać polscy producenci z sektora
elektromobilności
Najgorzej od 1984 roku: produkcja samochodów w UK spadła o 29,3% w roku 2020
Opublikowano: 28 stycznia 2021 r
COVID-19 był jednym z głównych powodów, dla których produkcja samochodów w Wielkiej Brytanii spadła o 29,3% do 920928 sztuk w 2020 roku,
co czyni go według danych SMMT najgorszym rokiem dla brytyjskiej produkcji samochodów od 1984 roku.
Przyczyną spadku produkcji w grudniu (spadek o 2,3% do 71 403 sztuk) były problemy z dostawami komponentów, wynikające z zamykania
granic. Zmusiło to niektórych producentów samochodów do jeszcze mocniejszego hamowania w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie.
Produkcja dla zagranicznych nabywców spadła o 29,1% do 749 038 sztuk, podczas gdy produkcja na rynek brytyjski również spadła, o 30,4% do
171 890 sztuk.
Należy również zwrócić uwagę na rozwój w sektorze samochodów elektrycznych. Łączna produkcja tych pojazdów (BEV), hybryd typu plug-in
(PHEV) i pojazdów hybrydowych (HEV) wzrosła do 18,8% całkowitej liczby samochodów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, w porównaniu do
14,8% w roku ubiegłym.
Udział pojazdów typu BEV wzrósł do 4,5% z 3,4% w 2019 r. W sumie Wielka Brytania wyprodukowała 172 857 pojazdów napędzanych
alternatywnie, z czego 79,6% wyeksportowano.
Dyrektor naczelny SMMT, Mike Hawes powiedział: „Najslabsze wyniki od dziesięcioleci odzwierciedlają niszczycielski wpływ pandemii na
brytyjską produkcję samochodów. Branża spogląda jednak z większym optymizmem na rok 2021, ze względu na szanse pokonania pandemii
dzięki szczepionce oraz jasne zasady handlu z Europą, która pozostaje zdecydowanie naszym największym rynkiem.
„Najpilniejszym wyzwaniem jest dostosowanie się do nowych warunków, pokonanie dodatkowych obciążeń celnych i odzyskanie naszej globalnej
konkurencyjności przy jednoczesnym zapewnieniu transportu bezemisyjnego. Będziemy nadal współpracować z rządem, aby przyciągnąć
inwestycje do sektora produkcji baterii i wypracować transformację łańcucha dostaw, przechodząc na inteligentną i zrównoważoną mobilność,
wspierając miejsca pracy i napędzając wzrost gospodarczy w całym kraju”.
Tymczasem najnowsze niezależne prognozy dotyczące produkcji z AutoAnalysis przewidują, że produkcja samochodów w Wielkiej Brytanii
częściowo wzrośnie do miliona sztuk w 2021 roku.
Źródło :
h ps://www.a ermarketonline.net/news/fullstory.php/aid/6546/Worst_since_1984:_UK_car_produc on_down_29.3_25_in_2020.html