Page 2 - Newsletter 4 (15.02.2021)
P. 2

W ramach ustaleń dotyczących Brexitu rząd Wielkiej Brytanii zdecydował się na wprowadzenie sześciomiesięcznego okresu karencji, co oznacza,
            że pełen zakres kontroli bezpośrednich rozpocznie się dopiero w lipcu. Eksperci ds. handlu twierdzą, że jedną z przyczyn gwałtownego spadku
            eksportu była zbieżność Brexitu i pandemii, jednak kilku szefów organizacji handlowych obawia się, że w niedalekiej perspektywie sytuacja
            gwałtownie się pogorszy. Shane Brennan, dyrektor naczelny Cold Chain Federa on, organizacji zajmującej się transportem i przechowywaniem
            mrożonej i schłodzonej żywności, powiedział: „Spoglądając od kwietnia do lipca, naprawdę obawiam się, że nadchodzi burza - będziemy mieć
            gospodarkę, która chce wyjść z ograniczeń doby pandemii w tym samym czasie, gdy Wielka Brytania wprowadzi kontrolę importu. Trzeba mieć na
            uwadze, że unijne firmy mogą być na to nie bardziej przygotowane niż brytyjskie - może nawet mniej – co w zestawieniu z niechęcią firm
            logistycznych do obsługi rynku brytyjskiego pozwala przypuszczać, że “kryzys brexitowy” na pełną skalę rozpocznie się właśnie wtedy.”
            W ostatnich tygodniach setki brytyjskich firm zdecydowały się albo wstrzymać eksport do UE, albo założyć magazyny lub spółki zależne w UE, aby
            ułatwić dystrybucję towarów. Ministrowie twierdzą, że większość trudności związanych z Brexitem, z którymi borykają się przedsiębiorstwa, to
            „problemy okresu ząbkowania”, chociaż sam Michael Gove przyznał, że są one poważniejsze w przypadku Irlandii Północnej.
            Rzecznik rządu powiedział: „Od wielu miesięcy intensywnie współpracujemy z branżą przewozów drogowych i nadal jesteśmy w stałym kontakcie.
            Nie  potwierdzamy  przytoczonych  danych  dotyczących  spadku  eksportu.  Dzięki  ciężkiej  pracy  przewoźników  i  handlowców  od  dawna
            przygotowujących się do zmiany, zakłócenia na granicy były jak dotąd minimalne, a ruch towarowy jest obecnie zbliżony do normalnego poziomu,
            pomimo pandemii Covid-19. Będziemy nadal konstruktywnie współpracować z RHA, dostosowując się do naszych nowych stosunków z UE.”

            Źródło: h ps://www.theguardian.com/poli cs/2021/feb/06/fury-at-gove-as-exports-to-eu-slashed-by-68-since-brexit


   #2       Problemy brytyjskich detalistów po wprowadzeniu nowych zasad handlu. Wielu rozpatruje
            możliwość przeniesienia części biznesu do UE
            Brexit gorszy niż się wydawało, mówi szef JD Sports.

                                                                               Szef  jednej  z  największych  brytyjskich  sieci
                                                                               detalicznych mówi, że Brexit okazał się „znacznie
                                                                               gorszy”, niż się obawiał. Peter Cowgill, prezes JD
                                                                               Sports, powiedział, że biurokracja i opóźnienia w
                                                                               wysyłce  towarów  do  Europy  kontynentalnej
                                                                               oznaczają  „wiele  milionów”  dodatkowych
                                                                               kosztów.  Przedsiębiorca  stwierdził,  że  w  celu
                                                                               złagodzenia  problemów  firma  rozpatruje
                                                                               otworzenie  centrum dystrybucji  za  granicą,  co
                                                                               oczywiście będzie oznaczać utratę miejsc pracy
                                                                               w Wielkiej Brytanii.
                                                                               Zarzuty  podnoszone  przez  pana  Cowgilla
                                                                               odbijają się echem wśród eksporterów i impor-
                                                                               terów w całej Wielkiej Brytanii.


            Jeden ze sklepów JD Sports / GETTY IMAGES
            Nowe zasady handlu pomiędzy UE a UK weszły w życie 1 stycznia - od tamtego czasu rośnie niezadowolenie ze strony wielu przedsiębiorstw, jak
            eksporterzy owoców morza ze Szkocji i dostawcy żywności wysyłający produkty do Irlandii Północnej.
            Pan Cowgill powiedział BBC World at One, że nie ma prawdziwego wolnego handlu z UE, ponieważ towary importowane przez JD Sports z Azji
            Wschodniej podlegają cłom, gdy trafiają do sklepów w całej Europie: „Uważam, że nie zostało to właściwie przemyślane. Cała ta narracja o
            wolnym handlu i swobodnym przepływie nie jest rzeczywistością. Nowy system i nowa biurokracja po prostu spowalniają wydajność. Swoboda
            przemieszczania się i przeszkody z tym związane stanowią znaczny problem i nie sądzę, aby formalności uległy znacznemu złagodzeniu w
            najbliższym czasie.”
            “Otwarcie dużego centrum dystrybucji w Europie kontynentalnej "miałoby sens ekonomiczny" - powiedział Cowgill. Oszacował, że taki obiekt
            zatrudniłby około 1000 osób. Chociaż istniejący magazyn JD Sports w Rochdale nie zostanie zamknięty, „oznaczałoby to przeniesienie pewnej
            liczby miejsc pracy do Europy.”

            Ostrzegł również, że Wielka Brytania potrzebuje całkowitej zmiany polityki odnośnie podatków od nieruchomości oraz wysokości czynszów, jeżeli
            handel typu High Street ma przetrwać. „To prosta matematyka.”- powiedział- „Konwencjonalna sprzedaż detaliczna staje się nieopłacalna.”


            Szef  JD  Sports  szczególnie  skrytykował  rządowe  decyzje  dotyczące  wstrzymania  działalności  przez  większość  sieci  specjalistycznych,  przy
            jednoczesnym pozostawieniu otwartych sklepów podstawowych. W rzeczywistości oznaczało to, że supermarkety mogły sprzedawać ubrania,
            podczas gdy firmy takie jak JD Sports musiały zostać zamknięte. „Niektórzy najważniejsi detaliści robią fortunę na sprzedaży odzieży, podczas gdy
            typowe sklepy odzieżowe zostały zamknięte. To dziwne”- powiedział.

            W zeszły weekend Road Haulage Associa on (RHA) poinformowało, że eksport do UE spadł w styczniu aż o 68% w porównaniu do stycznia 2020, z
            powodu Brexitu. Rząd UK twierdzi jednak, że ruch towarowy jest obecnie zbliżony do normalnego poziomu, pomimo pandemii Covid-19.
                                                                  Szkoccy eksporterzy ryb protestowali przed Downing Street z powodu przesyłek
            W poniedziałek minister rządu Michael Gove powiedział komisji posłów, że twierdzenia RHA są „błędne” i „oparte na częściowych danych.”
                                                                  skazanych na wyrzucenie do śmieci przez biurokrację Brexitu (AFP za Ge y Images)
            Dodał, że na stronie internetowej gabinetu opublikowano „prawdziwe wskaźniki”, które mówią o tym, że w poniedziałek w porcie w Dover
            odnotowano 90% normalnego ruchu. Minister Gove przyznał, że handlowcy borykają się z problemami związanymi z eksportem i importem do i z
            UE, ale powiedział, że „ważne jest, aby umieścić to w odpowiednim kontekście”.
            Źródło: h ps://www.bbc.com/news/business-55997641 1
   1   2   3   4   5   6   7