Page 1 - Newsletter 4 (15.02.2021)
P. 1
Newsletter 4
15.02.2021
Biznes po Brexicie. Przegląd najważniejszych tematów tygodnia
#1 Gigantyczny spadek brytyjskiego eksportu do UE. Przewidywane są dalsze utrudnienia po
wprowadzeniu przez Wielką Brytanię pełnych kontroli importowych
Zarzuty wobec Michaela Gove z powodu spadku eksportu do UE o 68% .
Przewoźnicy twierdzą, że minister Gove zignorował ostrzeżenia i przewidują pogorszenie sytuacji po wprowadzeniu pełnej kontroli importu
do UK od 1 lipca.
Jak podał tygodnik Observer, wolumen eksportu
trafiającego przez brytyjskie porty do UE spadł w
zeszłym miesiącu o oszałamiające 68% w
porównaniu do stycznia ubiegłego roku- głównie
w wyniku problemów spowodowanych
Brexitem.
Dramatyczny spadek natężenia przewozów na
promach i przez tunel pod kanałem La Manche
został zgłoszony Michaelowi Gove przez Road
Haulage Associa on (RHA) po sondażu
przeprowadzonym wśród członków zajmujących
się transportem międzynarodowym.
W liście do Ministra Gove z dnia 1 lutego,
dyrektor generalny RHA, Richard Burne ,
stwierdził, że on i jego urzędnicy od kilku
miesięcy wielokrotnie ostrzegali przed
możliwymi problemami i wzywali do podjęcia
środków w celu zmniejszenia trudności - jednak
Kontenery w porcie Felixstowe w Suffolk. Zdecydowana większość eksportu do UE z Wielkiej Brytanii odbywa się zostało to w dużej mierze zignorowane.
drogą morską. Zdjęcie: Peter Cziborra / Reuters
W szczególności zwracano uwagę na pilną potrzebę zwiększenia liczby agentów celnych, aby pomóc firmom w poradzeniu sobie z dużą ilością
dodatkowych formalności. Obecnie liczba ta, około 10 000, nadal stanowi około jednej piątej tego, co według RHA jest wymagane, aby poradzić
sobie z ogromnym wzrostem liczby wymaganych dokumentów, z jakimi borykają się eksporterzy. Burne powiedział Observerowi, że oprócz 68%
spadku eksportu, około 65%-75% pojazdów, które przyjechały z Unii, wracało bez ładunku, ponieważ niektóre firmy brytyjskie tymczasowo lub na
stałe wstrzymały eksport do UE. „Uważam, że to głęboko frustrujące i denerwujące, że ministrowie zdecydowali się nie słuchać przedstawicieli
branży i ekspertów”- dodał.
Kontakt z ministrem w ostatnich miesiącach był ograniczony i nie doprowadził prawie do żadnych zmian. „Michael Gove jest mistrzem w
wydobywaniu informacji, nie dając niczego w zamian” - powiedział Burne - „Odpowiada na WhatsApp i mówi, że dostał list, ale nie ma żadnej
pisemnej odpowiedzi. Prawie za każdym razem, gdy pisaliśmy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, nie odpowiadał na piśmie. Ma tendencję do
angażowania urzędników do podjęcia pracy nad różnymi rzeczami, jednak jest to kompletna strata czasu, ponieważ nie odzwierciedla to
problemów, które poruszyliśmy w pierwszej kolejności. ”
Według danych z Izby Gmin, eksport Wielkiej Brytanii do UE w 2019 r. wyniósł 294 mld funtów (43% całego eksportu Wielkiej Brytanii), podczas
gdy import z UE osiągnął wartość 374 mld funtów (52% całości). Zdecydowana większość eksportu do UE z Wielkiej Brytanii odbywa się przez
porty, drogą morską.
Richard Ballantyne, dyrektor naczelny Bri sh Ports Associa on, powiedział że liczba 68% wydaje się „zasadniczo zgodna” z jego wrażeniami na
temat spadku ruchu. Powiedział, że niektóre- choć nie wszystkie- problemy z dodatkowymi formalnościami, które powodują opóźnienia, można
rozwiązać w niedługim czasie, chociaż ostrzegł, że niektóre firmy po obu stronach będą szukać nowych rynków, zamiast próbować radzić sobie z
nowymi wymogami. Ballantyne przewidział również nowe trudności w nadchodzących miesiącach, ponieważ infrastruktura potrzebna w
momencie, gdy Wielka Brytania wprowadzi pełne kontrole importu towarów z UE w dniu 1 lipca, nie będzie, jego zdaniem, gotowa na czas.