Page 1 - Newsletter 4 (15.02.2021)
P. 1

Newsletter 4



                                                             15.02.2021








       Biznes po Brexicie. Przegląd najważniejszych tematów tygodnia



    #1     Gigantyczny spadek brytyjskiego eksportu do UE. Przewidywane są dalsze utrudnienia po
           wprowadzeniu przez Wielką Brytanię pełnych kontroli importowych


            Zarzuty wobec Michaela Gove z powodu spadku eksportu do UE o 68% .
            Przewoźnicy twierdzą, że minister Gove zignorował ostrzeżenia i przewidują pogorszenie sytuacji po wprowadzeniu pełnej kontroli importu
            do UK od 1 lipca.

                                                                               Jak podał tygodnik Observer, wolumen eksportu
                                                                               trafiającego przez brytyjskie porty do UE spadł w
                                                                               zeszłym  miesiącu  o  oszałamiające  68%  w
                                                                               porównaniu do stycznia ubiegłego roku- głównie

                                                                               w  wyniku  problemów  spowodowanych
                                                                               Brexitem.
                                                                               Dramatyczny  spadek  natężenia  przewozów  na
                                                                               promach i przez tunel pod kanałem La Manche
                                                                               został  zgłoszony  Michaelowi  Gove  przez  Road
                                                                               Haulage  Associa on  (RHA)  po  sondażu
                                                                               przeprowadzonym wśród członków zajmujących
                                                                               się transportem międzynarodowym.
                                                                               W  liście  do  Ministra  Gove  z  dnia  1  lutego,
                                                                               dyrektor  generalny  RHA,  Richard  Burne ,
                                                                               stwierdził,  że  on  i  jego  urzędnicy  od  kilku
                                                                               miesięcy  wielokrotnie  ostrzegali  przed
                                                                               możliwymi  problemami  i  wzywali  do  podjęcia
                                                                               środków w celu zmniejszenia trudności - jednak
            Kontenery w porcie Felixstowe w Suffolk. Zdecydowana większość eksportu do UE z Wielkiej Brytanii odbywa się   zostało to w dużej mierze zignorowane.
            drogą morską. Zdjęcie: Peter Cziborra / Reuters

            W szczególności zwracano uwagę na pilną potrzebę zwiększenia liczby agentów celnych, aby pomóc firmom w poradzeniu sobie z dużą ilością
            dodatkowych formalności. Obecnie liczba ta, około 10 000, nadal stanowi około jednej piątej tego, co według RHA jest wymagane, aby poradzić
            sobie z ogromnym wzrostem liczby wymaganych dokumentów, z jakimi borykają się eksporterzy. Burne  powiedział Observerowi, że oprócz 68%
            spadku eksportu, około 65%-75% pojazdów, które przyjechały z Unii, wracało bez ładunku, ponieważ niektóre firmy brytyjskie tymczasowo lub na

            stałe wstrzymały eksport do UE. „Uważam, że to głęboko frustrujące i denerwujące, że ministrowie zdecydowali się nie słuchać przedstawicieli
            branży i ekspertów”- dodał.

            Kontakt z ministrem w ostatnich miesiącach był ograniczony i nie doprowadził prawie do żadnych zmian. „Michael Gove jest mistrzem w
            wydobywaniu informacji, nie dając niczego w zamian” - powiedział Burne  - „Odpowiada na WhatsApp i mówi, że dostał list, ale nie ma żadnej
            pisemnej odpowiedzi. Prawie za każdym razem, gdy pisaliśmy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, nie odpowiadał na piśmie. Ma tendencję do
            angażowania urzędników do podjęcia pracy nad różnymi rzeczami, jednak jest to kompletna strata czasu, ponieważ nie odzwierciedla to
            problemów, które poruszyliśmy w pierwszej kolejności. ”
            Według danych z Izby Gmin, eksport Wielkiej Brytanii do UE w 2019 r. wyniósł 294 mld funtów (43% całego eksportu Wielkiej Brytanii), podczas
            gdy import z UE osiągnął wartość 374 mld funtów (52% całości). Zdecydowana większość eksportu do UE z Wielkiej Brytanii odbywa się przez
            porty, drogą morską.

            Richard Ballantyne, dyrektor naczelny Bri sh Ports Associa on, powiedział że liczba 68% wydaje się „zasadniczo zgodna” z jego wrażeniami na
            temat spadku ruchu. Powiedział, że niektóre- choć nie wszystkie- problemy z dodatkowymi formalnościami, które powodują opóźnienia, można


            rozwiązać w niedługim czasie, chociaż ostrzegł, że niektóre firmy po obu stronach będą szukać nowych rynków, zamiast próbować radzić sobie z
            nowymi  wymogami.  Ballantyne  przewidział  również  nowe  trudności  w  nadchodzących  miesiącach,  ponieważ  infrastruktura  potrzebna  w
            momencie, gdy Wielka Brytania wprowadzi pełne kontrole importu towarów z UE w dniu 1 lipca, nie będzie, jego zdaniem, gotowa na czas.
   1   2   3   4   5   6